Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
Let op.
Kijk de spreker direct aan. Zet afleidende gedachten opzij. Bereid geen weerlegging in gedachten voor! Laat je niet afleiden door omgevingsfactoren.
Goed kunnen luisteren valkuilen
Als goede luisteraar loop je, vooral als je erg empathisch bent, het risico om je te veel te laten meeslepen in het verhaal van een ander. Tuurlijk moet je begrip tonen voor je gesprekspartner, maar jouw eigen inbreng is ook belangrijk.
Als de slechte luisteraar door je heen praat, of de vragen gebruikt om het gesprek naar andere onderwerpen te verleggen, blijf dan aan het onderwerp vasthouden.Verwijs naar de inleiding van het gesprek waarin je hebt uitgelegd wat het onderwerp is en waarom het belangrijk is dat de ander goed luistert.
Luistertips die het begrip bevorderen
Neem de tijd: laat de ander zijn verhaal vertellen . Reageer (vs. reageren): kies je lichaamstaal, toon en intentie. Toon interesse: maak oogcontact; focus op de persoon die spreekt; neem je telefoon niet op en kijk niet naar je e-mail.
Luisteren is een waardevolle sociale vaardigheid die te maken heeft met het begrijpen, benadrukken en effectief reageren op anderen. De manier waarop we onszelf uiten en communiceren, laat zien wat voor soort luisteraars we zijn. De kwaliteiten van een goede luisteraar vereisen open-mindedness, zelfbewustzijn, geduld en empathie .
Wees volledig aanwezig en aandachtig
Om actief luisteren te oefenen, geef je de spreker je volledige aandacht. Minimaliseer afleidingen, houd oogcontact en concentreer je op de woorden van de spreker, toon van de stem en non-verbale signalen. Volledig aanwezig zijn laat zien dat je de gevoelens en het standpunt van de persoon waardeert.
Luisteren is daarom een effectieve manier om waardering te krijgen in zowel persoonlijke relaties als op de werkvloer. Goede luisteraars trekken mensen aan en zorgen ervoor dat anderen zich gewaardeerd voelen , wat kan helpen verklaren waarom ze zelf gewaardeerd worden.
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.
Een goede luisteraar is iemand die zich volledig richt op wat een ander zegt en op een doordachte, uitgebreide manier met zijn ideeën omgaat . Goed luisteren gaat niet alleen over het leren wat een persoon zegt, maar ook over het maken van een commitment om de informatie die hij presenteert te verwerken en constructief te reageren.
Pak het probleem direct aan en toon respect, stel consequenties als u niet luistert, pas uw communicatiestijl aan op het individu, benadruk de reden en de gevolgen van het niet opvolgen van instructies, leg de afspraken vast op papier en volg ze op.
Er is een naam voor: gespreksnarcisme. Elke kans wordt aangegrepen om het gesprek over te nemen. Een gespreksnarcist weet ieder gesprek zo om te buigen, dat het toch weer over hem of haar gaat. Ook al heb jij net verteld dat je er helemaal doorheen zit.
We doen ertoe, en we maken een verschil. Als het lijkt alsof mensen niet luisteren, kunnen we het gevoel krijgen dat onze gedachten er niet toe doen . Dat verlaagt ons zelfvertrouwen, omdat we niets waardevols hebben om bij te dragen. Het kan leiden tot depressie, angst en woede.
Wordt defensief of neem aan dat je wordt aangevallen . Gebruik neerbuigende, agressieve of gesloten lichaamstaal. Luister met vooroordelen of sta niet open voor nieuwe ideeën. Trek conclusies of maak iemands zinnen af.
De betekenis van empathisch luisteren
Empathisch luisteren gaat een stapje verder. Het is niet alleen luisteren, maar vooral horen wat er gezegd wordt en begrijpen wat de ander bedoelt.
Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen).
Uitleg: Er zijn zes afschrikmiddelen voor het luisterproces. Deze zijn: gebrek aan interesse, ego, vooropgezette ideeën, preoccupatie, angst en de vertrouwdheidsval .