Het is juist erg belangrijk dat een verkoper goed luistert. Op deze manier kan hij of zij inspelen op de wensen en behoeftes van de klant. Hoe beter jouw aanbod aansluit op deze wensen en behoefte van de klant, hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk ook wat verkoopt. Aandacht hebben voor de klant is dus van belang.
De uitstraling van een verkoper moet passen bij het bedrijf waarvoor hij werkt en het product dat hij verkoopt. Servicegerichtheid, enthousiasme, vertrouwen wekken, openheid, degelijkheid, maar ook lichaamstaal zijn aspecten die bepalen hoe een verkoper overkomt.
Van vertegenwoordigers tot autodealers, winkelbedienden en standwerkers. Sommigen lijken geschikt voor het werk dat ze doen, anderen totaal ongeschikt. Topverkopers hebben bepaalde talenten die ervoor zorgen dat ze zeer capabel zijn in het verkopersvak.
Wat een verkoper doet, komt eigenlijk al uit de naam van het beroep naar voren, namelijk iets verkopen. Het kan om verschillende zaken gaan, van producten zoals auto's tot diensten zoals cloudservices.
Gelukkig, met de juiste vaardigheden en een beetje oefening kan iedereen een goede verkoper worden. De meeste karaktereigenschappen of vaardigheden kunnen aangeleerd of verbeterd worden.
Welke vaardigheden heb je nodig om in een winkel te werken?
Werken in de detailhandel helpt u verschillende sales vaardigheden en kwaliteiten te verwerven en te ontwikkelen die u in uw leven blijft gebruiken. Het gaat hierbij om empathie, actief luisteren, geduld, aanpassingsvermogen, communicatieve vaardigheden en meer.
Mensen die sterk en vol zelfvertrouwen communiceren, zijn uitstekende verkopers. Vooral onderhandelingsvaardigheden zijn belangrijk en kunnen het verschil maken tussen een succesvolle verkooptransactie en het verliezen van de kans aan een concurrent. Dit zijn zeer gewaardeerde factoren in een verkoopomgeving.
'Commercieel zijn' betekent dat je altijd handelt en denkt vanuit de klant. Je denkt na over kansen om (meer) winst te maken. Ook speel je in op de wensen en behoeftes van de klant. Hierop stem je af welke producten of diensten je kan aanbieden aan de klant.
Commercieel inzicht is een heel breed begrip en kan zodoende op veel verschillende manieren worden verklaard. Grofweg houdt het in dat je inzicht hebt in de werking van de markt en hoe hier maximaal van geprofiteerd kan worden. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats.
Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Een sales strategie, of verkoopstrategie, is een concreet stappenplan van een individu of een bedrijf om producten of diensten te verkopen met het doel inkomsten te genereren en te verhogen. Het is het plan waarmee u uw product of dienst keer op keer succesvol kunt verkopen.
Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, het onderhouden van klantcontacten en acquireren. Hij is hierin afhankelijk van de combinatie van de marketingmix, maar kan hier wel zijn feedback op geven. Een verkoper kan goed met mensen omgaan, is sociaal en kan goed praten.
Een goede verkoper is méér dan iemand met een vlotte babbel. Een goede verkoper heeft commercieel inzicht, maar dat alleen is niet genoeg. Een goede verkoper moet nog een aantal andere vaardigheden hebben.