Oprecht luisteren naar, openstaan voor de mening van en aandacht geven aan anderen, duidelijk en helder communiceren, goed samenwerken, feedback durven geven en ontvangen en conflicten bespreekbaar maken zijn bijvoorbeeld belangrijke sociale vaardigheden als leidinggevende.
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om uiteindelijk het doel te bereiken wat je voor ogen had.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Zelfkennis, aandacht en reflectie is essentieel voor jou als leidinggevende omdat het je vermogen verbetert om effectief te reageren op situaties. Je weet en je ontdekt wat je team en je medewerkers nodig hebben in een bepaalde situatie, en je weet wat jij moet doen om effectief te reageren.
Een combinatie van de wil om het te doen, de moed om het te durven en het vermogen om het te kunnen. Het is de bereidheid om een bepaald risico te nemen, iets te doen wat je nog niet eerder hebt gedaan om een bepaald doel te bereiken.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
Een leiderschapsstijl is de manier waarop een leidinggevende een taak invult. Hierbij staat de vraag centraal hoe de leider denkt de ondergeschikten zo positief mogelijk te kunnen beinvloeden om de organisatiedoelen te behalen. Er bestaan verschillende indelingen in leiderschapsstijlen of managementstijlen.
Leiderschap gaat over activiteiten die mensen samen ondernemen. Over ambities die ze delen, doelen die ze willen realiseren en dromen die ze waar willen maken. Het gaat daarom ook over het geven van betekenis aan gebeurtenissen, het creëren van zin en het vieren van succes.
Direct leiderschap vindt plaats in het geval van een directe relatie en communicatie tussen leider en (voor de duidelijkheid) volgeling. Niets meer en niets minder. Het is het proces van het beïnvloeden van anderen om te begrijpen en accepteren wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren.
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.
Stap eens naar een collega of iemand buiten de organisatie om te ventileren en om advies te vragen. Als anderen klagen over jouw leidinggevende, heeft het weinig zin om mee te stappen in het klagen. Het maakt het voor jou alleen maar erger. Zoek vertrouwelingen, bijvoorbeeld een collega, een vriend, jouw partner.
Een baas is meer een manager en houdt zich bezig met het naleven van de regels door de werknemers. Leiders zijn de mensen die beslissingen nemen en hun visie met anderen delen. Alhoewel de meeste leiders dankzij hun charisma aardig gevonden worden, is dit niet hun doel.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.