Een succesvolle website baseert zijn bezoekersaantallen niet te veel op één enkele bron, maar verdeelt het verkeer vanuit verschillende bronnen. Een flink gedeelte zou moeten komen vanuit Google, een gedeelte via direct verkeer, verwijzend verkeer en een portie van social media.
De website moet snel laden, anders haken bezoekers af. De website moet goed werken op mobiel. De website inhoud moet doordacht zijn. De website moet de bezoeker direct duidelijk maken wat die op de website kan vinden en waar die dat kan vinden.
Als een website goed in elkaar zit, krijgen de belangrijke pagina's meer Linkjuice. De minder belangrijke pagina's krijgen vervolgens minder Linkjuice. Op deze manier worden de belangrijkste pagina's een hogere waardering in de zoekmachines. Dit noemen we een goede interne linkstructuur.
Om een goede navigatiestructuur te bepalen, moet je weten wie de bezoekers van de website zijn. De vraag is: wat is de doelgroep en waar zijn ze naar op zoek? Het kan gaan om één doelgroep, maar ook om meerdere. Zo kan een website bijvoorbeeld zowel zakelijke als particuliere bezoekers trekken.
Betekenis: Website structuur
Website structuur is de benaming voor hoe de inhoud van je website wordt gegroepeerd, gekoppeld en gepresenteerd aan de bezoeker. De structuur van je website telt voor een groot deel mee in de Zoekmachine Optimalisatie (SEO) strategie.
Meerwaarde voor bezoekers
Een goede website geeft ook meerwaarde aan bezoekers. Meestal komen bezoekers op je website binnen met een gericht doel. De eerste pagina waar zij op terecht komen moet er natuurlijk optimaal uitzien. Maar het is ook van belang om bezoekers een tweede en derde pagina aan te bieden.
Wanneer je online diensten aanbiedt, zijn er naast het KvK- en Btw-nummer, nog een aantal punten die op je site vermeld moeten worden. Denk hierbij aan je eigen naam en bedrijfsnaam, maar ook het vestigingsadres. Daarnaast vermeld je de rechtsvorm van je bedrijf en kantooradres.
De website van 2022
Zorg dat je website snel laadt en vindbaar is, over goede content beschikt, een duidelijke navigatiestructuur heeft, mobielvriendelijk is, aansluit bij jouw offline bedrijf en een duidelijke call to action bevat.
De prijs voor het laten maken van een website start vanaf €500 en kan oplopen tot €15.000 en soms zelfs meer. De gemiddelde prijs voor een professionele website bij Inspira komt op €1.500 tot €3.000 per website.
Het is voor elke onderneming een wettelijke verplichting om bepaalde informatie op de website te vermelden. Hieronder een overzicht van welke gegevens dat zijn. Dit geldt voor alle soorten ondernemingen. Van eenmanszaak (zzp'er, freelancer) tot vof's, bv's en nv's.
Een website bestaat in elk geval uit een homepage en vaak verschillende achterliggende webpagina's. Een website kan interactief zijn. Elke website heeft een URL en wordt beheerd door een persoon of organisatie.
Structuur is de manier waarop iets in elkaar zit, waarop elementen van een verzameling samenhangen. Niet alle verzamelingen hoeven geheel of gedeeltelijk samenhangend te zijn, maar in een structuur is er een verband tussen alle elementen. Dat verband wordt bepaald door relaties tussen elementen onderling.
De header: het bovenste gedeelte van de site, vaak gebruikt voor een logo of naam. Het menu of navigatie: de manier waarop de bezoeker door de pagina's kan navigeren.
Een balk met hyperlinks op een website. De navigatiebalk laat bezoekers zien wat er zoal op de site te vinden is. Dit werkt als een soort inhoudsopgave voor de site. De links in de navigatiebalk kunnen tekstlinks zijn, maar ook pictogrammen of door tekst.
Het navigatiemenu is vaak het meest gebruikte onderdeel van je website. Hier klikken je bezoekers immers op om naar een specifieke pagina op je website te gaan. Ook wordt het menu vaak gebruikt om snel te zien wat er allemaal te vinden is op een website.
Unieke content
Dat kun je bijvoorbeeld doen door afbeeldingen te plaatsen die zelf door jou gemaakt zijn. Afbeeldingen versterken jouw content. Beeld zegt namelijk veel meer dan woorden. Daarbij maken zelfgemaakte afbeeldingen de content veel persoonlijker.