Lekker eten is van essentieel belang voor de restaurantbeleving, maar als je gasten terug wilt laten komen, moet je meer bieden. Zorg voor deskundige medewerkers die duidelijk communiceren en openstaan voor mensen hun specifieke wensen. Laat je gasten voor, tijdens en na het eten merken dat ze gewaardeerd worden.
Je zet alles op tafel, over de rechter schouder van de klant. En dan, natuurlijk, zeg je: - Eet smakelijk. - Dank u wel.
Vaardigheden en eigenschappen
Jij bent een schakel in de keten. Het kunnen samenwerken in een groep is dan ook zeer belangrijk in de horeca. Ook flexibiliteit is essentieel. Laat zien dat jij je snel aanpast aan veranderende werktijden, taken en verantwoordelijkheden.
volgorde van uitserveren
De regel is: van vrouw naar man en van oud naar jong. Probeer daarnaast ook de gerechten en dranken op volgorde van koud naar warm te serveren. Hierdoor voorkom je dat de warme gerechten of dranken afkoelen voordat de rest geserveerd is.
De volgorde van serveren
Er wordt begonnen met de oudste dame in het gezelschap en daarna de jongere dames. Hetzelfde geldt voor de heren: de oudste heer wordt het eerst bediend, de jongste als laatste. Uiteraard wordt het aperitief eerst geserveerd.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Plateau/dienblad lopen
Houd voor de beste stabiliteit het blad tussen borst- en schouderhoogte. Wanneer je nog niet zelfverzekerd met een dienblad loopt, is het prima om het dienblad licht te begeleiden met de duim en wijsvinger van de rechterhand. Zorg dat de zwaarste glazen in het midden van het dienblad staan.
Zoals we al eerder zeiden, een baan in de bediening is heel erg leuk. Voor 95% van de tijd hoef je er waarschijnlijk geen enkele moeite voor te doen om vriendelijk en beleefd te zijn. Maar het komt wel eens voor dat je te maken krijgt met vervelende gasten.
Werken in de horeca kan zwaar zijn, zowel qua werkdruk als wat betreft fysieke belasting. Bovendien is het werk niet vrij van risico's. Uit onderzoek blijkt dat vooral uitzendkrachten in de horeca de kans lopen betrokken te raken bij een bedrijfsongeval.
Zo kun je denken aan het besparen van energie, het terugdringen van voedselverspilling, meer plantaardig en minder dierlijk op de menukaart of in een gerecht, verpakkingen zonder plastic of elektrische bestelbussen.
Les 2: In de horeca leer je alles over etiqiuette
Van het openhouden van de deur en het aannemen van jassen tot de volgorde van het bestek, de manier waarop je gasten aanspreekt en de wijn uitschenkt. Al deze geschreven en ongeschreven regels maak je je in korte tijd eigen.
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.
Wat is een zwak punt? Nou bijvoorbeeld iets wat je niet zo goed kunt, waar je geen verstand van hebt, waar je niet vaardig in bent of waar je geen inzicht in hebt. Ons systeem brengt met zich mee dat wij snel op zwakke punten gefocust zijn. Dat is niet alleen op school zo.
Nou, als je op een sollicitatiegesprek wordt gevraagd naar een slechte eigenschap, benoem je die als verbeterpunt. Dus: waar ben je niet zo goed in en wat wil je graag leren, verbeteren of ontwikkelen? En geef ook een voorbeeld van hoe je dat zou willen doen.
Gevulde en lege borden worden rechts van de persoon geserveerd. De drank wordt eveneens rechts geserveerd. Men serveert links wanneer men de gerechten aanbiedt op schotels en de gasten zelf het voedsel moeten nemen. Een andere mogelijkheid van het opdienen is , dat alles op een tafel gezet wordt (buffet).
Een kwartier tussen voor- en hoofdgerecht is normaal en gewenst. Na twintig minuten kunt u informeren waar het blijft. Als er dan onder verschuldigde excuses nog steeds geen tempo wordt gemaakt, kunt u betalen wat u hebt geconsumeerd en vertrekken. Zoals u ook gedaan hebt.