De acceleratie van een auto (hoe snel een auto versnelt) hangt inderdaad af van vermogen, koppel en gewicht. Daarbinnen maakt het nog uit welk karakter de motor heeft, dus bij welk toerental er welk koppel en vermogen beschikbaar is. Het moment van schakelen speelt nog mee, of hoe de automaat is geprogrammeerd.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Het vermogen van je auto hangt af van het koppel, dus de kracht, en het toerental van de auto. Ook wel gezien als 'kracht X afstand X toerental'. Dit vermogen wordt aangegeven in Pk's (paardenkracht).
PK staat voor paardenkracht en is een meeteenheid die laat zien hoeveel vermogen iets heeft. James Watt is de bedenker van de naam. 1 pk is 745,69 watt. Met deze berekening kun je zien hoeveel kW (vermogen) een auto heeft.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Om in het huidige verkeer normaal van A naar B te komen heb je aan 60 pk al voldoende, wil je ook nog 3 ton aanhanger mee zeulen dan het dubbele rekenen.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
200 pk: Volkswagen Polo GTI
Deze auto toont wat er allemaal misging met downsizing. In 2007 had de Polo GTI nog gewoon een 1.8 turbo.
Opties zijn: Snellere (hetere) nokkenassen: De nokkenassen duwen de kleppen verder en sneller open, hierdoor gaat het PK/koppel omhoog in de hogere toeren. Grotere zuigers: Hierbij boor je de cilinders op naar meer CC waardoor er grotere zuigers gemonteerd passen voor meer kracht.
1 pk=735,5 watt. De eenheid Nm (newton maal meter) wordt gebruikt als maat voor de arbeid. Vermogen P en arbeid W zijn niet hetzelfde. Daarom kun je Nm niet zonder meer omrekenen in pk.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh. Wat natuurlijk wel een verschil is.
Een paard is sterker dan één pk
Hoewel pk staat voor paardenkracht, komt 1 pk niet overeen met de energieprestatie van een paard. Een paard heeft namelijk 2,5 tot 10 paardenkrachten.
De absolute topmodellen van Ferrari worden traditioneel steevast aangedreven door een V12-motor. Anno 2019 is dat wel anders; de nieuwe vaandeldrager van het Italiaanse merk heeft een achtcilinder én een stekker.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
Snelheden van ruim 45 kilometer per uur lijken misschien wat magertjes, maar geloof me, het is meer dan voldoende om heel veel plezier te kunnen beleven en snel van A naar B te kunnen varen.
De boot mag niet sneller varen dan 13 kilometer per uur als je onder de 16 jaar oud bent. De boot mag ook niet langer zijn dan 7 meter zijn. In de praktijk komt dit vaak neer op een motor maximaal 2,5 PK.
Dat de motor 9.9PK heeft in plaats van 10PK, is omdat vroeger vanaf 10PK een vaarbewijs verplicht was. Tegenwoordig is dat vanaf 20km/h, houdt daar dus rekening mee in de combinatie tussen boot en motor.