Zwaarte- en andere krachten Achtbanen zijn spannend door het gebruik van zwaartekracht. De treintjes storten van een helling en maken daarbij veel snelheid, doordat de zwaartekracht ze naar beneden trekt. De snelheid die ze ontwikkelen, maakt dat ze de rest van de rit zonder verdere aandrijving uit kunnen rijden.
Ritjes in achtbanen zijn zo enorm populair, omdat ze een kick geven. Tijdens een ritje in de achtbaan maakt je lichaam een grote hoeveelheid adrenaline aan. Je lichaam maakt adrenaline aan als je in een heel spannende situatie bent. Een ritje in de achtbaan is natuurlijk superspannend!
Je krijgt misschien de neiging om je ogen te sluiten zodra je de karretjes hoort ratelen, maar dat kun je beter niet doen. Je ogen vertellen je namelijk wat je kunt verwachten. Als je ze dichtdoet, voelt iedere bocht als een verrassing. En dat maakt de achtbaan alleen maar enger.
De bovenste wielen hebben het meeste contact en zijn dan ook het grootst, de andere zijn kleiner en hebben sporadisch contact, maar zijn vooral voor de veiligheid heel belangrijk. Deze laatste zorgen ervoor dat elk karretje op zijn plaats blijft in een bocht of als het karretje airtime krijgt.
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
"Eet een poosje voordat je in de achtbaan gaat iets klein, zoals een biscuitje, maar eet geen grote maaltijden. Draag geen hele warme kleding, en zorg ervoor dat er genoeg frisse lucht is. Daarnaast helpt het om je hoofd stil te houden en geen alcohol te drinken." Pilletjes tegen wagenziekte helpen niet.
De beugel houdt je wel in je zitje. Maar als de zwaartekracht (G-kracht) te groot wordt, kan je lichaam moeilijk bloed naar de hersenen pompen. Dat word je misselijk of je valt zelfs flauw. Bij een te hoge negatieve G-kracht, wordt er teveel bloed naar het hoofd gestuurd.
De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
De remmen van een achtbaan bestaan uit twee remblokken die op het spoor bevestigd zijn, en een remplaat in de vorm van een metalen vin die onder het karretje hangt. Wanneer de trein over de remmen rijdt, bewegen de twee remblokken naar elkaar toe, en klemmen de vin onderaan de trein als het ware vast.
Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een achtbaanritje je gezondheid verbetert. Zo kan een wilde rit nierstenen losmaken (wie had dat gedacht?) en krijgen astmapatiënten minder last van hun ademhaling. Astmapatiënten gaven aan dat hun ademhaling, zowel tijdens als na de rit, veel regelmatiger was.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
Silver Star - Europa-Park
Alleen de allergrootste waaghalzen durven een rit te maken in achtbaan Silver Star. Met een hoogte van 73 meter, een maximum snelheid van 130 km per uur en 4 G-krachten garandeert deze achtbaan namelijk een geweldige adrenalinekick.
Waarom achtbanen te gek zijn! is een informatief en grappig boek over psychologie, voor kinderen die meer willen weten over de wetenschap achter het menselijk gedrag. Meer dan veertig verschillende onderwerpen uit de psychologie worden op een eenvoudige en luchtige manier besproken.
Het klinkt misschien gek, maar die vlinders in je buik hebben te maken met een vecht-vluchtreactie die in gang gezet wordt als je straalverliefd bent. Bij zo'n heftige verliefdheid reageert je lichaam net als bij dreigend gevaar.
"Als het zwaartepunt over de top is, komt de trein op snelheid." Als je achterin zit, ben je op dat moment op het hoogste punt. "Je gaat niet sneller, maar de G-krachten en airtime, het moment dat je uit de stoel wordt gezwiept, zijn het heftigst als je achterin zit." Daarom lijk je achterin harder te gaan.
Een versnelling omhoog (bijvoorbeeld als je wordt afgeschoten) treedt op als de totale krachten groter worden; je voelt dat je in je stoel wordt gedrukt. Een versnelling omlaag die ongeveer gelijk is aan de valversnelling geeft je een gevoel van gewichtsloosheid.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Samengevat: De kans dat je sterft in een geblokkeerde attractie is zo goed als onbestaande. De attracties moeten aan strenge veiligheidsmaatregelen voldoen. Daarnaast zou je er, als perfect gezonde mens, al ettelijke uren ondersteboven in moeten hangen voor het een medisch risico vormt.
Eigenlijk kan je in vrijwel alle achtbanen je bril ophouden, en door de G-krachten valt een bril niet zomaar af. Een bril die snel afvalt is eigenlijk ook niet goed afgesteld voor je hoofd.
Officieel zijn er geen gewichtsgrenzen voor de achtbaan, er is enkel een minimumlengte van 1,30 meter vereist. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw. Het kan voorkomen dat de ene persoon het veiligheidsgestel wel dicht krijgt en de andere niet.
Omdat de remmen op het einde van de baan dicht staan, remt het treintje en komt veilig tot stilstand. Zo gebeuren er geen ongelukken. Als het treintje weer verder moet rijden, wordt de luchtdruk opgevoerd en springen de remmen open. Voor het remmen van de achtbaantrein worden er steeds vaker magneten gebruikt.
Bewegingsziekte is een veelkoppig monster. Het duikt op als je evenwichtsorganen en je ogen verwarrende signalen aan je hersenen geven; als je brein niet kan anticiperen op bewegingen die eraan komen. Denk aan de passagier die misselijk wordt als de bestuurder onverwachte stuurbewegingen maakt.
De belangrijkste signalen zijn: een licht gevoel in het hoofd, zwarte vlekken voor de ogen en zoemen in de oren. Vaak maakt iemand als hij bewusteloos raakt onwillekeurige bewegingen en soms verliezen mensen hun urine. Het bewustzijn herstelt zich spontaan, meestal binnen een minuut.