Ze leren gevoelens uiten en herkennen (sociaal-emotionele ontwikkeling), ze leren vormen en kleuren herkennen en ervaren, maar ook tellen, meten, verwoorden van dingen (cognitieve ontwikkeling), klimmen, springen, vallen en weer opstaan (de motorische ontwikkeling). Het spel stimuleert al deze ontwikkelingsgebieden.
Het spel heeft vooral waarde voor de emotionele ontwikkeling (gevoelens uiten en verwerken), sociale ontwikkeling (afstemmen van gedrag, sociale cognitie) en intellectuele ontwikkeling ( toename voorstellingsvermogen en taalontwikkeling).
Spelend leren verwijst naar de educatieve context, waarbij spel wordt ingezet als middel om de ontwikkeling en het leren (in brede zin) te bevorderen en te ondersteunen.
Spelen neemt een belangrijke rol in, in de persoonlijkheidsontwikkeling van een kind. Het heeft invloed op de ontwikkeling op het intellectuele vlak, het sociale vlak, het motorische vlak en ook het emotionele vlak. Het kind leert er door nadenken over dingen, leert vooruitdenken en plannen.
Spelen laat kinderen naast hun fysieke-, ook hun emotionele, sociale en cognitieve vaardigheden ontwikkelen. Door spelen leren kinderen wat wel en niet getolereerd wordt. Ook leren ze de sociale regels kennen en creatief problemen oplossen.
Samen spelen: waarom is het belangrijk? Door samen te spelen leert je peuter met andere kinderen omgaan. Hij leert rekening te houden met een ander, op zijn beurt te wachten en samen te werken. Ook merkt hij dat je elkaar kan helpen: je kan samen hogere torens bouwen en beter verstoppertje spelen dan alleen.
Samen een spel spelen is een makkelijke manier om tijd door te brengen met je kind. Kleine kinderen hebben nu eenmaal niet altijd veel conversatie. Een spelletjes spelen is laagdrempelig. Spelletjes spelen is een prima manier om je kind van schermpjes af te krijgen.
De spelontwikkeling is de ontwikkeling die het kind doormaakt in het spelen. Spel ís ontwikkeling. Spel legt de verbinding tussen de echte wereld en de innerlijke wereld van het kind. De ontwikkeling in het spel van kinderen verloopt volgens fasen.
Leerlingen mogen dan allerlei activiteiten doen, van rekenen tot bouwen, en van lezen in een leesboek tot spelen in de themahoek. Leerlingen ontwikkelen zich op die manier ook in speelhoeken en gaan om met allerlei materialen. De takentijd is vergelijkbaar met de speel-werkles in groep 1-2.
Als eerste kun je beter aansluiten bij wat jouw kinderen nodig hebben. Daarnaast komt er meer tijd vrij om spelend leren in de hoeken mogelijk te maken. En het allerbelangrijkste: er is een grotere betrokkenheid. En als kinderen betrokken zijn is het leerrendement optimaal.
Lerend spelen is de basis binnen ons onderwijs aan de kleutergroepen. Kinderen spelen om plezier te maken en daardoor ontwikkelen zij zich. Creativiteit, fantasie, motoriek en denkvermogen worden volop gestimuleerd. Ook samenwerken met anderen, omgaan met frustraties en ruimtelijk inzicht worden bevorderd.
Er kan sprake zijn van bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof als dit gebeurt in combinatie met bewegingen. Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten.
Duidelijkheid en voorspelbaarheid zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je kind. Probeer zoveel mogelijk duidelijke regels te stellen en op een heldere manier te vertellen wat je van je kind verwacht. Realistische verwachtingen. Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo.
Er zijn verschillende kenmerken van games die het spel leuk maken. Denk bijvoorbeeld aan heldere doelen, beloningen en een gevoel van controle. Dat blijkt bijvoorbeeld uit dit onderzoek over flow bij gamers Deze eigenschappen zorgen ervoor dat gamers zich mentaal goed voelen. Daarom vinden ze de game ook leuk.
Hoekenwerk moet in groep 3 in het verlengde liggen van het hoekenwerk in groep 1 en 2, zodat er een doorgaande lijn aanwezig is. Deze kinderen hebben nog veel behoefte aan spelen en spelend leren en hebben een grote drang naar exploratie.
Wat is rollenspel? Rollenspel is een aspect van symbolisch spel (Vermeer, 2006) en wordt als een zeer belangrijke fase in de spelontwikkeling van kleuters gezien, omdat zij in deze 'doen alsof' fase imiteren en taal overnemen om het spel betekenis te geven.
De spelontwikkeling verloopt in vier opeenvolgende fasen; manipulerend spel, combinerend spel, functioneel spel en symbolisch spel.
Tijdens het spelen ontwikkelt je baby niet alleen zijn motoriek, maar ook zijn hersens. Met bepaalde spelletjes kun je zijn nieuwsgierigheid extra stimuleren, zodat hij blijft ontdekken. Behalve leuk, is spelen dus ook heel leerzaam voor je kind. Alles over de spelontwikkeling van je baby.
Naarmate het kind wat meer ervaring op doet in het samen spelen, zal het wat vaker gaan afspreken en ook wat langer willen en kunnen spelen. Al is over het algemeen twee uurtjes spelen voor kleuters toch wel genoeg. En op de kleuterleeftijd is het beter om niet meer dan één kind te spelen te vragen.
Spelen helpt je kind bij de ontwikkeling van zijn motorische - en sociale vaardigheden, taalvaardigheid en intelligentie. De zintuigen spelen daarbij dan ook een belangrijke rol. Daarnaast heeft elke soort speelgoed zijn eigen belangrijke leermomenten.