Leren sturen, kijken hoe het verkeer beweegt, leren parkeren… Dit zijn allemaal vaardigheden die overeenkomen met social media. Het leren aanmaken van een account, een profiel goed vullen en bijhouden, zien hoe communicatiestromen lopen en patronen herkennen en vervolgens daarop reageren.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
In Nederland zitten we dagelijks 1,5 uur op verschillende social media platformen. Dit doen we met name om op de hoogte te blijven van nieuws en gebeurtenissen. Daarnaast zijn we op zoek naar een vorm van vermaak, of we vullen er onze vrije tijd mee wanneer we even niets om handen hebben.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Op sociale media bestaan geen geheimen
Alles wat je zegt, kan meteen worden gekopieerd, gedeeld of opgeslagen. Je kunt het dan nooit meer offline halen. Denk dus goed na voordat je iets post. Vertel nooit waar je woont, of wat je telefoonnummer is.
Onzorgvuldigheid van mensen
Het grootste nadeel van social media is namelijk de mens! Jawel, wij mensen behoren tot de grootste nadelen van social media, en waarom? Mensen hebben de neiging om overal een (tijds)druk op te leggen, iedereen heeft haast, het moet altijd sneller en meer.
Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'.
Verbreed de verbinding en het begrip van de wereld. Kinderen kunnen verschillende perspectieven en wereldbeelden leren kennen en waarderen om de wereld om hen heen beter te begrijpen en hun kennis over een reeks onderwerpen op te bouwen.
De druk om snel te reageren en/of de angst om belangrijke informatie te missen, brengt spanning en stress met zich mee. Kinderen en jongeren die mediawijs zijn, lopen minder risico op online problemen, zoals cyberpesten, grensoverschrijdend gedrag en (seksueel) misbruik.
Gevolgen social media
Typen op je smartphone kan ook spanning veroorzaken in je pezen. Je kunt ook last krijgen van vermoeide ogen door te lang naar het scherm te staren. Sociale media kunnen ook een gevaarlijke afleiding zijn tijdens het rijden of lopen over straat.
Internetverslaving is de meest voorkomende verslaving onder jongeren. Onder internetverslaving vallen verschillende soorten verslavingen, zoals gameverslaving, social media verslaving, chatverslaving en pornoverslaving. Iedereen gebruikt internet.
Negatieve gevoelens en sociale media
'Gevoelens van vermoeidheid en eenzaamheid bleken voorspellend voor PSMU. Dit wijst erop dat bepaalde symptomen van depressie er mogelijk voor zorgen dat mensen door overzichten op sociale media gaan scrollen', aldus George Aalbers, hoofdauteur van het onderzoek.
Mensen die depressief zijn, zijn langdurige tijd somber en hebben vrijwel nergens zin in. Ze verliezen vaak interesse in de dingen om zich heen en kunnen niet echt meer genieten. Men spreekt van een depressie als de gevoelens van neerslachtigheid minstens twee weken duren. Hierbij hoort ook een gebrek aan motivatie.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Het aanmaken van een Facebook, Instagram, Linkedin profiel of ander platform van de social media lijst is inderdaad gratis.
De grootste verandering die social media gaat doormaken? Het is 'de metaverse'. Waar je op dit moment op een scherm kijkt naar video's, foto's of livestreams, gaan we in de toekomst 'de metaverse in'. Met een VR-bril kun je in virtuele ruimtes rondlopen waar andere gebruikers ook zijn.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Over het algemeen worden de sociale media het meest gebruikt in de Scandinavische landen. In Nederland zijn beide netwerken net iets populairder dan gemiddeld. Hieronder zie je de verschillen in gebruik van Instagram en Facebook per land.
Een week lang pauze houden van sociale media zorgde er bij de proefpersonen namelijk voor dat er duidelijke verbetering optrad in hun welzijn, en het verminderde klachten van depressie en angst.