Bij aardrijkskunde leer je hoe de wereld om je heen in elkaar zit. Je kijkt niet alleen naar de aarde als planeet, maar ook naar de aarde als woonplaats voor allerlei mensen met verschillende culturen. Het gaat over onderwerpen als steden, leefomgeving, landschappen, klimaatverandering, toekomst en globalisering.
Het is nuttig voor iedereen: als toerist, als kiezer bij de verkiezingen, als betrokkene bij een bestemmingsplan, als ondernemer die een plek voor zijn/haar bedrijf zoekt, etc. Ook zul je onderwerpen in het journaal en het nieuws in de krant beter begrijpen. Aardrijkskunde is bovendien een heel breed vak.
Leerlingen leren bij aardrijkskunde de wereld beter kennen en begrijpen.En ze leren hoe mooi, bijzonder en kwetsbaar het leven op aarde is. Naast kennis, leren leerlingen vaardigheden die je nodig hebt om de wereld, dichtbij en veraf, te onderzoeken en wellicht een beetje mooier te maken.
Bij aardrijkskunde leer je hoe de wereld om je heen in elkaar zit. Je kijkt niet alleen naar de aarde als planeet, maar ook naar de aarde als woonplaats voor allerlei mensen met verschillende culturen. Het gaat over onderwerpen als steden, leefomgeving, landschappen, klimaatverandering, toekomst en globalisering.
De cursus is verdeeld in drie componenten . De fysieke omgeving. De menselijke omgeving. Geografische onderzoeken: veldwerk en UK-uitdagingen.
De minder goede leerlingen (met minder dan een 6 voor het vak) vinden aardrijkskunde naar verhouding een iets moeilijker vak, dat meer moeite en tijd kost dan andere vakken, en in het derde leerjaar moeilijker is dan in het tweede. Ze vinden de afzonderlijke onderwerpen ook lastiger.
'Om aardrijkskunde te leren, moeten studenten veel lezen uit verschillende teksten en andere informatiebronnen. Ze moeten informatie uit verschillende bronnen selecteren, vergelijken, synthetiseren en evalueren, en andere vaardigheden gebruiken om feiten en meningen te onderscheiden, en om vooringenomenheid en objectiviteit in bronnen te herkennen .
Het biedt leerlingen de vaardigheden om de wereld, dichtbij en veraf, te ontdekken. Ze verwerven de kennis die nodig is om de aarde en haar bewoners te kunnen begrijpen. Aardrijkskunde gaat niet alleen over de wereld zoals die nu is, maar ook over de wereld zoals die zou kunnen worden.
Geografie is de wetenschap van plaats en ruimte . Geografen vragen zich af waar dingen zich op het aardoppervlak bevinden, waarom ze zich op een bepaalde plek bevinden, hoe plekken van elkaar verschillen en hoe mensen met de omgeving omgaan.
Aardrijkskunde komt van pas als je de media wilt begrijpen en volgen, een mening wilt ontwikkelen over de inrichting van de wereld waarin we leven. Topografische kennis geeft een extra dimensie aan dit aardrijkskundig besef. Via topografie ontwikkelen de leerlingen een mentale kaart van de wereld.
Arbeidsmarktperspectief. Geografen, planologen en milieukundigen komen terecht in diverse sectoren. Je bezit kwaliteiten die gewaardeerd worden door veel werkgevers zoals overheden, als gemeentes en provincies, maar ook in het bedrijfsleven zoals bij onderzoeks- en adviesbureaus.
Het kiezen van de juiste methode voor datapresentatie is belangrijk en weten hoe je een grafiek moet invullen is een essentiële geografische vaardigheid. Data wordt vaak gebruikt om geografische informatie te tonen. Het kunnen gebruiken van datametingen, het maken van berekeningen en het verkennen van relaties is een essentiële geografische vaardigheid.
Het percentage onvoldoendes voor het VMBO Gemengde & Theoretische examen aardrijkskunde was gemiddeld 19%. Het percentage onvoldoendes voor het HAVO examen aardrijkskunde was gemiddeld 24%. Het percentage onvoldoendes voor het VWO examen aardrijkskunde was gemiddeld 21%.
Voorbereiding op het A-level geografie-examen
Een geweldige manier om dit te bereiken is door casestudies te integreren in de A-level Geography-cursus . Om belangrijke A-level Geography-concepten beter te begrijpen, kunt u casestudies uit het hele land en de hele wereld gebruiken terwijl u ervaring opdoet.
je kan proberen om een plaats te onthouden door verbanden te leggen. Om topografie te leren kan het helpen om iets grappigs te bedenken wat rijmt op de plaatsnaam. Maak daarbij een beweging die bij de plaats past of hang er een bepaalde emotie aan. Het werkt het beste als het kind zelf de associatie bedenkt.
Verplichte vakken
rekenen en wiskunde; oriëntatie op jezelf en de wereld: zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeersles en staatsinrichting; kunstzinnige oriëntatie: bijvoorbeeld muziek, tekenen en handvaardigheid; 2 lesuren bewegingsonderwijs: bijvoorbeeld gymlessen.
Geografie wordt beschouwd als een wetenschap en maakt daarom ook gebruik van de wetenschappelijke methode voor het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens.
Aardrijkskunde gaat over gebieden in verandering en complexe thema's en processen op aarde. Aardrijkskunde maakt leerlingen ook bewust van het feit dat ze verantwoord moeten omgaan met de planeet aarde. Zo draagt aardrijkskunde bij aan burgerschapsvorming en duurzame ontwikkeling.
Om het onderwerp te vinden lees je eerst de titel; vaak vertelt de titel grotendeels al waar de tekst over gaat. Daarna bekijk je de tussenkopjes, plaatjes en vetgedrukte stukjes in de tekst. Samen geeft dit al een globaal beeld over het onderwerp van de tekst.
Een trog is een smalle en erg diepe kloof in de zeebodem, die ontstaat bij destructieve plaatranden. Hierbij duikt de ene tektonische plaat onder de andere (subductie). De zwaardere subducerende plaat verdwijnt in de aardmantel. Aan het oppervlak ontstaat een diepe langgerekte depressie die men een trog noemt.
Paper 2: Uitdagingen in de menselijke omgeving omvat: Sectie A: Stedelijke problemen en uitdagingen . Sectie B: De veranderende economische wereld . Sectie C: De uitdaging van resource management .