Welke ANWB Slipcursus heb je nodig? Kort en voordelig kennismaken met veilig remmen en slippen, of voor wie geen hele dag gemist kan worden. De training duurt 3 uur. Leer in theorie en praktijk de basisvaardigheden van veilig remmen en slippen in gevaarlijke situaties.
Wat is een slipcursus? De naam zegt het eigenlijk al, maar een slipcursus bestaat uit één of meerdere rijlessen waarbij je leert wat je moet doen tijdens gevaarlijke situaties op de weg. Bij VVC Adventure heb je keuze uit tien verschillende cursussen met een auto en vijf slipcursussen voor een motor.
Bij een slipcursus maken we je bewust van de risico's die het dagelijks verkeer met zich meebrengt. Het doel van de trainingen is om gevaren te leren herkennen en te vermijden, daarom ligt de nadruk op het voorkomen van ongevallen.
In een slipcursus wordt er geleerd hoe men moet handelen wanneer een voertuig slipt en welke handelingen genomen moeten worden in gevaarlijke verkeerssituaties. Veel opleiders in de rijtraining branche bieden een slipcursus aan die gericht is op het beheersen van een voertuig.
Prijs. De slipcursus 3.0 kost € 99,- per persoon.
Een rijbewijs is niet verplicht. De deelnemers ontvangen aan het eind van de slipcursus een bewijs van deelname.
Trap de koppeling in. Een van de dingen die je wél kunt doen tijdens een slippartij is de koppeling intrappen. Daarmee gaan je wielen vrij bewegen en kun je door rustig bij te sturen je auto weer uit de slip krijgen.
Een driftcursus volgen gaat het best anders dan bij een slip cursus met een achterwielaangedreven auto, maar met een voorwielaangedreven, een goede handrem en goede remmen gaat het ook heel goed.
Nee, driften is per definitie slecht voor je autobanden en auto. Daarom is het niet verstandig om te gaan stunten met een auto die je nog langer wilt gebruiken.
Driften kan eigenlijk alleen goed met achterwielaangedreven auto's. Je doet het door in een bocht abrupt extra gas te geven, zodat de achterwielen beginnen te slippen. Je hebt dan wel een vochtige ondergrond nodig of een auto met flink wat pk's, anders is het heel moeilijk om de wielen te laten doordraaien.
Japanse drifter Ken Gushi en Toyota Racing Development hebben een Toyota Avalon TRD omgebouwd tot voorwielaangedreven driftmachine. Ken kan prima driften en hij leerde het al op z'n dertiende in een Toyota AE86 met z'n vader als leermeester.
Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Niet doen dus!
De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen. Gefeliciteerd, je eerste meters zonder koppelingspedaal zitten erop. Tot stilstand komen is ook eenvoudig: haal de auto uit z'n versnelling en laat hem tot stilstand uitrollen.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Als je de auto parkeert in de versnelling, weerhoudt de compressie in de motor de auto ervan om te gaan rollen. De gekozen versnelling vergroot of verkleint de kracht die nodig is om de motor in beweging te brengen. Je wilt de versnelling kiezen waarbij je de minste kans hebt dat de auto gaat rollen.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Antwoord van Jos. U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen. Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben. Een rijschoolhouder meldt daarover het volgende.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair* rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Als je een 325i hebt, heb je genoeg vermogen om op nat wegdek te driften, maar niet voldoende om makkelijk op droog wegdek te driften. Hierdoor slijten de banden niet supersnel. Met een M3 kun je wel heel makkelijk op droog wegdek driften, de verleiding is dan groot de banden er heel snel doorheen te jagen.
Draai het stuur snel om en geef vol gas.
Als je dit goed doet zou je de achterkant moeten voelen glijden. Geef alleen vol gas om de drift te beginnen, daarna moet je het gas zodanig doseren dat je door de bocht gaat.
De techniek werkt als volgt: Wanneer de koppeling is ingedrukt wordt de handrem aangetrokken om de achterwielen te blokkeren (handrem werkt gewoonlijk enkel op de achterwielen). Zodra de achterwielen blokkeren, wordt het koppelingspedaal losgelaten, lost de bestuurder het gaspedaal en stuurt tegen.
Een manoeuvre die u wellicht al uit films kent. In de Powerslide Training krijgt u de kans om deze zelf uit te voeren! U Rijdt achteruit de baan op om vervolgens de auto in 1 vloeiende beweging om te gooien. Tijdens de draai vlug in de juiste versnelling zetten en u kunt weer door!