Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.
De witte condenssporen, ook wel vliegtuigstrepen of contrails (een samenvoeging van de Engelse termen condensation en trails) genoemd, zijn kunstmatige wolken die ontstaan uit de uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Uitgewaaierde condenssporen in stabiele lucht zorgen voor een groot deel van de sluierbewolking.
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen. Wat gebeurt er bij een fuel dump?
Zo ontstaan de witte strepen achter een vliegtuig
Die zorgen voor meer waterdamp en roetdeeltjes. Door de koude temperatuur op die hoogte, bevriest de waterdamp. Wat we dus eigenlijk in de lucht zien zijn ijskristallen. Omdat een vliegtuig met hoge snelheid vooruit gaat, ontstaat er een streep.
Deze wolken zijn contrails, een afkorting voor condensatiesporen . Waterdamp is een van de bijproducten van de verbranding van straalbrandstof en zal in de koude lucht op de grote hoogten waar straalvliegtuigen vliegen, veranderen in ijskristallen. Die ijskristallen creëren een wolk (de contrail), die geen enkel risico voor de volksgezondheid vormt.
Witte rook uit de uitlaat van je auto is een slecht teken.Het geeft aan dat er een ernstig motorprobleem kan zijn. Doorrijden kan funest zijn voor je motor.
Condenssporen (/ˈkɒntreɪlz/; afkorting voor "condensatiesporen") of dampsporen zijn lijnvormige wolken die ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren of veranderingen in de luchtdruk, meestal op vlieghoogtes van vliegtuigen van enkele kilometers/mijl boven het aardoppervlak.
De juiste kledingkeuze. Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren.
Sluierbewolking heeft niet zo'n last van plaatselijke verschillen, maar ontstaat aan een front zoals de grens tussen vorst en zachtere lucht. Zo'n front kan een gebied zijn van wel een paar honderd kilometer. Daar schuift de warme lucht over de koude lucht heen.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Door het gewicht van een vliegtuig in noodsituaties snel te verlagen, draagt deze procedure bij aan veiligere landingen en worden de levens van de inzittenden beschermd .
"Het grote probleem bij de landing met een volle tank is het evenwicht. Bij het naderen van de piste moet een rechte lijn bewaard worden. Helemaal niet evident. Scenario is dat één van de vleugels de grond raakt.
Het gewicht van het vliegtuig moet in evenwicht zijn met de lift om het vliegtuig op een constante hoogte te houden . Als de lift groter is dan het gewicht, stijgt het vliegtuig; als het gewicht groter is dan de lift, daalt het vliegtuig. Stuwkracht: Stuwkracht is de kracht die het vliegtuig door de lucht voortstuwt.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
De temperatuur vermindert met 6,5°C per 1000 meter (= 1,98°C per 1000 voet) tot op een hoogte van 11.000 meter (= 36.090 voet). Boven deze hoogte van 11.000 meter blijft de temperatuur constant en gelijk aan -56,5°C.
Het ontstaan
We zien dat bij de verbranding van kerosine waterdamp vrijkomt. Meestal is er al een hoeveelheid waterdamp in de lucht aanwezig. De streep ontstaat wanneer het vliegtuig de waterdampconcentratie aanvult totdat de lucht ermee verzadigd is. Dan ontstaan er ijskristallen.
Een blauwe lucht, de blauwe kleur van het hemelgewelf, wordt veroorzaakt door Rayleighverstrooiing van zonlicht gecombineerd met andere vormen van verstrooiing die een meer of minder witte kleur veroorzaken. Wat we zien is een verzameling strooilicht uit alle lagen van de atmosfeer met als achtergrond de zwarte ruimte.
Hoe hoog vliegen vliegtuigen? Normaal gesproken vliegen commerciële vliegtuigen op hoogtes tussen de 9,14 en 12,8 km (30.000 en 42.000 voet). Er zijn een paar factoren achter zo'n vlieghoogte. Ten eerste, hoe hoger het vliegtuig komt, hoe ijler de lucht is.
Omdat de lucht op kruishoogte droger is, raken passagiers sneller uitgedroogd , wat hoofdpijn, duizeligheid, spierkrampen en zwakte kan veroorzaken. Een koele cabinetemperatuur helpt dit effect te verzachten, waardoor vochtverlies wordt geminimaliseerd om uw risico te beperken.
Hoe snel vliegt een vliegtuig van 0 naar 100 km/u? Toestemming om op te stijgen, de motoren beginnen toeren te maken, de piloot duwt de gashendel naar voren “airspeed alive”. Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten.
De minste stoelen
De meest gehorige plekken zitten op rij 43, maar ook weer op rij 44 en 45. Deze stoelen zitten het dichtst bij de toiletten en de crew. De rijen 16 tot en met 21 zijn daarentegen het verste weg van de toiletten, waardoor deze moeilijker te bereiken zijn. Zeker als er eten geserveerd wordt.
Ze worden contrails genoemd, wat een verkorte versie is van de term "condensatiespoor". Vliegtuigmotoren produceren uitlaatgassen, net als automotoren. Wanneer hete uitlaatgassen uit een vliegtuig ontsnappen, komt de waterdamp in de dampen in de lucht terecht.
Meestal beginnen de kosten voor kleinere lichte jets rond de $ 2 miljoen, terwijl ultralange of grote vliegtuigen, vooral die met high-end aanpassingen, meer dan $ 100 miljoen kunnen kosten.