De witte condenssporen, ook wel vliegtuigstrepen of contrails (een samenvoeging van de Engelse termen condensation en trails) genoemd, zijn kunstmatige wolken die ontstaan uit de uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Uitgewaaierde condenssporen in stabiele lucht zorgen voor een groot deel van de sluierbewolking.
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.
Dus door snelheid en de bevriezing van waterdamp ontstaan de vliegtuigstrepen. In het Engels worden deze strepen contrails genoemd. Waarom de strepen niet altijd direct achter het toestel te zien zijn heeft te maken met de hitte die van de motoren afkomt.De lucht bevriest vlak daarna.
Een vliegtuig is een luchtvaartuig dat een hogere dichtheid heeft dan lucht en in staat is een gecontroleerde vlucht te maken. Het maakt hierbij gebruik van de opwaartse kracht, lift genoemd, veroorzaakt door de lucht die met een zekere snelheid over het speciale profiel van het vleugeloppervlak stroomt.
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen. Wat gebeurt er bij een fuel dump?
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Vliegtuigen moeten mogelijk brandstof dumpen voor de landing om gewicht te besparen in noodgevallen of vanwege onderhoudsproblemen . Niet alle vliegtuigen zijn uitgerust met brandstof-dumpsystemen; doorgaans hebben alleen grotere, breedrompige vliegtuigen deze mogelijkheid, zoals vereist door de FAA.
Hoe snel vliegt een vliegtuig van 0 naar 100 km/u? Toestemming om op te stijgen, de motoren beginnen toeren te maken, de piloot duwt de gashendel naar voren “airspeed alive”. Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten.
Vliegtuigvleugels zijn zo gevormd dat lucht sneller over de bovenkant van de vleugel beweegt. Als lucht sneller beweegt, neemt de druk van de lucht af. De druk op de bovenkant van de vleugel is dus lager dan de druk op de onderkant van de vleugel. Het drukverschil creëert een kracht op de vleugel die de vleugel omhoog tilt in de lucht.
Om niet naar beneden te vallen wekt een vliegtuig 'lift' of draagkracht op die precies de zwaartekracht opheft. In horizontale richting wordt het vliegtuig tegengewerkt door weerstand van de lucht. Om toch vooruit te komen zijn er straalmotoren of propellers die het vliegtuig voortstuwen.
Mensen die bekend zijn met luchtvaart of geografie weten dit waarschijnlijk al omdat vliegtuigen doorgaans de route van de "grote cirkel" vliegen, wat de kortste afstand is tussen twee punten op het oppervlak van een bol . Omdat de aarde driedimensionaal is, ziet een directe route er gekromd uit wanneer deze op een tweedimensionale kaart wordt uitgezet.
De temperatuur vermindert met 6,5°C per 1000 meter (= 1,98°C per 1000 voet) tot op een hoogte van 11.000 meter (= 36.090 voet). Boven deze hoogte van 11.000 meter blijft de temperatuur constant en gelijk aan -56,5°C.
Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Een vliegtuig wordt niet volgepompt met warme lucht.Toch blijft hij in de lucht hangen.Dat lukt met behulp van luchtdruk.
Het aantal vluchten verschilt per seizoen, de regio, economische omstandigheden of wereldwijde gebeurtenissen zoals de coronapandemie. Doorgaans vliegen er zo'n 150.000 tot 250.000 vliegtuigen per dag, wereldwijd. Dat betekent dat ongeveer iedere seconde 2 vliegtuigen opstijgen.
Melding over veiligheid vliegverkeer
U kunt bijvoorbeeld een melding doen bij de ILT als: er boven uw woonplaats naar uw gevoel onveilig wordt gevlogen; het vliegtuig waarmee u reist zichtbare gebreken of defecten vertoont; 2 vliegtuigen elkaar bijna lijken te raken in de lucht.
Nederlandse vliegtuigmaatschappijen mogen alleen door vliegtuigfabrikanten voorgeschreven desinfectiemiddelen gebruiken. Dit om de luchtwaardigheid van het vliegtuig te beschermen. Desinfectiemiddelen zijn zogenaamde biociden.
Een vliegtuig blijft in de lucht, doordat het verschil in luchtdruk tussen de bovenzijde en onderzijde van de vleugel voor opwaartse stuwing zorgt. Zolang het vliegtuig voldoende snelheid heeft en daarmee voldoende luchtdrukverschil creëert, blijft het vliegtuig door de opwaartse stuwing in de lucht.
Als u zich afvraagt of vliegtuigen die midden in de lucht stoppen een onderdeel van de vlucht zijn en normaal zijn, dan heeft u het mis, want vliegtuigen stoppen of zweven niet midden in de lucht , helikopters doen dat wel, maar vliegtuigen niet. De reden waarom sommige mensen erover hebben gerapporteerd, is vanwege het Parallax Effect.
Hoe kleiner het vliegtuig, hoe meer last het zal hebben van wake turbulence van een groter vliegtuig voor hem. Dit is ook de reden dat je soms gevoelsmatig heel lang moet wachten op de startbaan als er net een vliegtuig voor je vertrokken is.
Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u. Leuk weetje! In de luchtvaart wordt snelheid ook op een andere manier berekend dan met de meest populaire meeteenheden van mijlen of kilometers per uur.
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
Snelle, duurzame vlucht
In het vliegtuig kunnen zo'n 70 mensen mee binnen een recordtijd. Hij raast namelijk met gemiddeld 1235 kilometer per uur de lucht door. Als alle testen slagen zou hij zelfs een topsnelheid van bijna 2000 kilometer per uur kunnen aantikken!
Brandstof dumpen (of brandstof overboord gooien) is een procedure die vliegtuigen in bepaalde noodsituaties gebruiken voordat ze kort na het opstijgen terugkeren naar de luchthaven, of voordat ze landen op een plek dichtbij de beoogde bestemming (noodlanding) om het gewicht van het vliegtuig te verminderen .
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken.Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Hoewel de meeste moderne vliegtuigen al in staat zijn zelf te landen in geval van nood, vertrouwen zij op het instrumentlandingssysteem (ILS) op de grond. Dat zendt een kegel van radiosignalen uit om een vliegtuig naar de startbaan te leiden.