Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaalde situatie onderzoeken, zoals de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse, zodat je bedrijf kan groeien.
Weak Points (zwakke punten)
Ieder bedrijf kent ook zwakke punten. Dat zijn de punten die aandacht verdienen in de toekomst. Aan de hand van voorbeelden kun je wellicht komen tot een beeld van zwakke punten binnen jouw eigen organisatie.
Situatieanalyse is het proces van het verzamelen, evalueren en organiseren van informatie over de interne en externe omgeving van een organisatie. Hierbij worden de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen(SWOT-analyse) van het bedrijf geëvalueerd.
Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Simpel gezegd staat SWOT voor sterke punten (strengths), zwakke punten (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats). Elk van deze factoren is belangrijk om de groei van de organisatie goed te plannen. Dat is waar de analyse om de hoek komt kijken.
“Situationele analyse” helpt een basis te ontwikkelen voor begrip van de omgeving waarin een plan wordt uitgevoerd . Het biedt een gemeenschappelijk referentiepunt voor het planningsproces en prioriteert acties.
Analyse is het ontleden van een bepaald (denk)object tot de constituerende elementen. Het is een wetenschappelijke methode om data, objecten en materie systematisch te onderzoeken.
Concentreer u vervolgens op zwakheden. Dit zijn interne factoren die als obstakels kunnen dienen om uw doelstellingen te bereiken. Veelvoorkomende voorbeelden zijn een gebrek aan financiële middelen, hoge operationele kosten of verouderde technologie .
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen).
Een SWOT-analyse is een planningstool die de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen van een project of organisatie probeert te identificeren . Het is een raamwerk om de doelen, programma's en capaciteiten van een organisatie af te stemmen op de omgeving waarin deze opereert.
Wanneer je als bedrijf een SWOT-analyse hebt gemaakt, beschik je over een overzicht van belangrijke interne en externe omgevingsfactoren. Deze geven inzicht op het gebied van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Als je dit op een rijtje hebt, is het tijd voor de volgende stap: de confrontatiematrix.
Een persoonlijke SWOT-analyse is een 2 bij 2 tabel met vier categorieën: Sterktes, Zwaktes, Kansen en Valkuilen. Met een persoonlijke SWOT-analyse weet je waar je goed en minder goed in bent en ontdek je kansen voor je carrière. Daarnaast weet je wat je valkuilen zijn.
Een complete situatieanalyse verzamelt informatie over vier gebieden: Het probleem, de ernst ervan en de oorzaken.De mensen die door het probleem worden getroffen (potentiële doelgroepen).De brede context waarin het probleem zich voordoet .
Een situationele analyse is belangrijk omdat deze een beschrijving geeft van de diensten, merken en kernproducten van het bedrijf die op de markt worden aangeboden, de geschiedenis van de organisatie, de huidige concurrenten en een SWOT-analyse .
Een SWOT-analyse is als het ware een praktisch hulpmiddel om de bedrijfsstrategie te verfijnen. Je zet de sterktes en zwaktes van een bedrijf af tegen de kansen en bedreigingen van de markt waarin het bedrijf opereert. Zo'n overzichtelijke analyse zorgt ervoor dat sommige zaken ineens glashelder worden.
De SWOT-analyse wordt ook weleens Sterke-zwakte analyse genoemd. Sterktes en zwaktes komen voort uit de 'interne analyse': ze hebben betrekking op het merk of de onderneming waarvoor het strategisch marketingplan wordt gemaakt. Deze zet je af tegen de kansen en bedreigingen, vanuit de zogenoemde 'externe analyse'.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
threats zelfstandig naamwoord, meervoud
dreigementen mv.