Een balans is een opname van een onderneming op een specifiek moment. Het dient twee doelen: enerzijds het verstrekken van informatie over de financiële gezondheid van een bedrijf, anderzijds laat het zien hoe het bedrijf is gefinancierd en welke middelen het tot haar beschikking heeft.
Op je balans vind je al je bezittingen, schulden, en ook je eigen vermogen terug op een bepaald moment. Je balans bestaat uit twee zijden, namelijk de activa en de passiva, de belangrijkste eigenschap van een balans is dat deze ten alle tijden in evenwicht moet zijn.
De balans geeft net zoals de winst- & verliesrekening en het kasstroomoverzicht belangrijke informatie over de financiële gezondheid van een organisatie. De balans geeft daarbij met name inzicht in de liquiditeit en solvabiliteit van een organisatie.
Een balans bestaat altijd uit een linker- en een rechterzijde. Links staan je activa (je bezittingen), rechts de passiva (je schulden). De bedragen aan beide kanten van de balans moeten bij elkaar opgeteld gelijk zijn.
De balans toont een momentopname van je activa en passiva (schulden en eigen vermogen) op een specifiek tijdstip. Het toont echter niet hoeveel geld gespendeerd is, noch hoeveel winst of inkomsten gegenereerd zijn. Dit komt omdat de balans niet je effectieve financiële activiteit toont van een bepaalde periode.
Een balans is één van de belangrijkste onderdelen van je boekhouding. Het doel van een balans is om de financiële positie van je bedrijf vast te stellen op een bepaald moment. Het laat echter geen bedrijfsresultaat of winst zien. Hiervoor moet je naar de winst-en-verliesrekening kijken.
De balans heeft altijd een linker- en rechterkant. Links is de debetzijde en staan de bezittingen van de onderneming, die noemen we de activa. Rechts is de creditzijde, hier zien we het eigen vermogen en de schulden die je nog moet betalen, de passiva. Debet en credit zijn afgeleid van het Latijn.
Wat is een goede liquiditeit? Een current ratio van 1,5 wordt als goed beschouwd. Bij een current ratio van 2 of hoger is het bedrijf absoluut veilig op vlak van liquiditeit. Voor de quick ratio geldt een uitkomst van 1 of hoger als goed.
Een winst- en verliesrekening bestaat uit alle baten en lasten van een onderneming. Dit zijn de binnengekomen omzet en de gemaakte kosten. De ondernemer noteert onder meer zijn netto omzet, ontvangen subsidies en kosten als salarissen, handelsgoederen en sociale lasten. Onderaan de streep staat het resultaat.
Het is eigenlijk vrij eenvoudig. In de kolommenbalans worden alle rekeningen van een bedrijf weergegeven, gesorteerd op categorieën zoals activa, passiva, inkomsten en uitgaven. De debetzijden van elke rekening worden weergegeven in de linkerkolom, terwijl de creditzijden worden weergegeven in de rechterkolom.
De winst van je bedrijf staat in principe niet als specifieke post op de balans. Als er wel winst op de balans staat, dan betekent dit dat deze winst nog niet is verdeeld. De aandeelhouders moeten dan nog stemmen en besluiten over de bestemming van de winst.
Op de balans staat een verlies aan de creditzijde, maar dan als negatief bedrag.
Waarom stel je een balans op? Het opstellen van een balans is handig om inzicht te krijgen in de manier waarop jij je bezittingen binnen je bedrijf financiert. Bovendien heb je altijd een duidelijk overzicht van de financiën in je onderneming.
Verschil balans en resultatenrekening
De balans toont een overzicht van bezittingen en schulden van je bedrijf op een bepaald moment, terwijl de winst- en verliesrekening een overzicht toont van behaalde bedrijfsresultaat over een bepaalde periode.
Een balans is een financieel overzicht van alle zakelijke bezittingen. De balansgegevens zijn verdeeld over een linkerzijde (activa of debetzijde) en rechterzijde (passiva of creditzijde). Aan de linkerkant worden de bezittingen (en vorderingen) balansposten vermeld.
Als je een hoge omzet hebt, maar je hebt bijvoorbeeld heel veel geld uitgegeven aan advertenties en geïnvesteerd in dure apparatuur, dan kunnen omzet en winst ver uit elkaar liggen. Winst en cashflow kunnen soms gelijk zijn, maar op papier kan winst hoger zijn, omdat er nog openstaande facturen zijn.
De winst- en verliesrekening wordt ook wel de resultatenrekening genoemd. U kunt de jaarrekening van bedrijven met de omzetcijfers opvragen bij de Kamer van Koophandel of bij GraydonCreditsafe, waar deze terug te vinden zijn in onze Kredietrapporten.
Een jaarrekening bestaat uit verschillende onderdelen waaronder de balans, winst- en verliesrekening en toelichting.
Gouden Balansregel: vaste activa financieren met langlopend vermogen. Volgens de Gouden Balansregel moet de looptijd van de bezittingen op de balans in hoge mate gelijk zijn aan de looptijd van het vermogen op diezelfde balans.
Waar solvabiliteit eerder op lange termijn kijkt, gaat de liquiditeit kijken hoe de kortlopende schulden kunnen terugbetaald worden. Bij een sterke liquiditeit kan je overwegen om verder te investeren. Echter, de berekening is een momentopname en kan dus relatief snel veranderen.
Hoe hoger de solvabiliteit hoe beter, maar een solvabiliteit tussen de 25% en 40% wordt als gezond beschouwd.
Het banksaldo kan zowel positief als negatief zijn. Een positief saldo of creditsaldo betekent dat jij van de bank geld te goed hebt. Een negatief saldo of debetsaldo betekent dat jij 'rood' staat en dus een schuld aan de bank hebt.
De jaarrekening moet een duidelijk beeld van het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming geven. Hij moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.
In de jaarrekening wordt de te hanteren loonmassa gevormd door de som van de rubrieken 620 tot 623, met uitsluiting van de personeelskosten voor werknemers in buitenlandse vestigingen van de onderneming. Datzelfde bedrag zal normalerwijze in rubriek 1023 van de sociale balans voorkomen.