Een te lage oliedruk is het probleem
Hierbij kan de olie niet alle delen van de motor bereiken, terwijl die delen natuurlijk wel gesmeerd moeten worden. Dit heeft een versnelde slijtage van onderdelen tot gevolg. Dat is al vervelend, maar nog erger is eigenlijk dat de onderdelen veel te warm worden.
De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt. Zodat deze optimaal gesmeerd wordt. Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg. Je hebt dan weinig fantasie nodig wat er gebeurt als je blok niet meer gesmeerd wordt.
Wanneer je de auto opnieuw start en het oliepeil is voldoende, maar het olielampje brandt nog steeds op je dashboard, dan moet je het probleem waarschijnlijk zoeken in onvoldoende druk. Het kan ook liggen in een verstopt oliefilter of een verkeerde werking van de oliepomp.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
VDO Oliedruksensor. productnummer 360-081-032-003C. onze prijs 66,95 €
Het oliedruk waarschuwingslampje brandt automatisch als het contact wordt ingeschakeld op de accessoires van het contactslot. Bij deze stand zal alle waarschuwingslampjes gaan branden als test, als de sleutel wordt door gedraaid zal de motor aanslaan en bij voldoende oliedruk het lampje van de oliedruk uit gaan.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Een oliepomp hoeft zelden te worden vervangen. Bij normaal gebruik en onderhoud van de auto, mag u verwachten dat een oliepomp ten minste 250.000 km meegaat.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Als er te weinig olie in de motor zit, loopt de temperatuur van de olie én de motor op omdat de doorstroming sneller is. Hoe meer olie er in het motorblok zit, hoe beter de koeling is. Door de hoge temperatuur wordt de olie dunner, gaat het veel sneller stromen, neemt de oliedruk af en wordt de smering slechter.
Wanneer de oliedruk laag is, betekent dit dat er iets niet goed werkt. Het betekent ook dat er waarschijnlijk onvoldoende smeermiddel door het systeem beweegt. Houd er rekening mee dat veroudering van het smeermiddelen zal leiden tot metaal-op-metaal contact en machinefout.
Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Minimum en maximum op de peilstok aflezen
Op de oliepeilstok staat een minimum en een maximum. Als de sporen van de olie zich tussen deze twee streepjes bevindt is het goed en hoef je niks te doen.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.
Het meten van de oliedruk doet u met een oliedrukmeter op de plaats waar de oliedruksensor in het motorblok is gemonteerd. Kijk voor meer informatie op de pagina Olielampje brand slechte oliedruk. Voor vergelijking van de gemeten oliedruk heeft u, de door de fabrikant voorgeschreven oliedruk waarde nodig.
Een oliedrukschakelaar houdt kort gezegd in de gaten of er voldoende olie in de motor aanwezig is. De schakelaar (ofwel sensor) is gesloten wanneer de motor niet draait, maar wanneer de motor loopt zal er oliedruk in de motor ontstaan waardoor de sensor ingedrukt wordt en de schakelaar opent.
De oliedrukschakelaar is ingebouwd in het oliecircuit van de motor. Deze meet de oliedruk en schakelt een controlelamp aan en uit of stuurt een oliedrukindicatie. De oliedrukschakelaar is in de ruststand gesloten. Bij het inschakelen van het contact brandt het oliedrukcontrolelampje.