Wat moet je zelf regelmatig controleren aan je auto? De vloeistoffen in je auto kun je zelf controleren en indien nodig bijvullen. Ook kun je de ruitenwissers vervangen als ze verouderd zijn en is het belangrijk dat je de bandenspanning checkt en op de juiste spanning brengt.
Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor. De olieafdichtingen komen dan onder te veel druk te staan, waardoor ze kunnen gaan lekken. In het instructieboekje van je auto staat welke olie je nodig hebt. Mors geen olie op de motor of de koelslangen.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
Regelmatig onderhoud is voor iedere autobezitter belangrijk. Het meeste onderhoud wordt in de garage gedaan, maar koelvloeistof bijvullen kun je helemaal zelf doen.
Blauwe koelvloeistof is inderdaad agressiever dan rode koelvloeistof en zal op den duur rubbers, pakkingen en plastics aantasten. Indien je rood met blauw mengt heb je kans op verstoppingen in verband met vlokvorming. Systeem dus inderdaad spoelen en afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze kleur is te mengen met commerciële vloeistoffen. Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. Enkele automodellen hebben gele vloeistof.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Zoals gezegd is het koelsysteem van een auto een gesloten systeem. Dit betekent dat er normaal gesproken nauwelijks koelvloeistof uit het systeem zal verdwijnen. Wat betekent dat bijvullen van koelvloeistof zelden noodzakelijk is.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.