Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen.Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
Het concentratievermogen en het geheugen van een 7-jarige nemen sterk toe. Het kind leert nu goed te lezen en wil dit ook zelfstandig doen. Daarnaast krijgt een kind van 7 jaar inzicht in geld. Hij leert waar het voor is en dat je niet zomaar spullen uit een winkel mee mag nemen.
Voor een zevenjarig kind is onafhankelijkheid heel belangrijk. Dan bedoelen ze niet alleen dat ze zich zelf willen aankleden ( en zelf bepalen wat ze aantrekken) en hun eigen tanden kunnen en willen poetsen. Ze willen ook belangrijke beslissingen zelf nemen.
Schoolkind. Een schoolkind is een kind dat (basis)onderwijs geniet. In Nederland zit een schoolkind in groep drie tot en met acht van de basisschool. In Vlaanderen volgt het kind het eerste tot het zesde leerjaar van de lagere school.
steeds beter rekenen met geld en snapt hij ook bedragen achter de komma een beetje. lengtematen begrijpen. redelijk omgaan met maal- en deelsommen. klokkijken op een analoge klok en leert hij inmiddels ook om digitaal klok te kijken.
Kleuters (4-5 jaar) en schoolkinderen (6-9 jaar) ontwikkelen hun sociale vaardigheden in het contact met andere kinderen. Je kind krijgt zelfvertrouwen, doordat het leert ook contact te kunnen leggen buitenshuis, zonder de directe steun van zijn ouders. Kinderen ontdekken het plezier in de interactie met anderen.
7-10 jaar. Voor kinderen in deze leeftijd zijn vriendschappen erg belangrijk. Ze spelen vooral met kinderen van de eigen sekse en gaan met hen vriendschappen aan. Doordat ze uitzoeken met wie ze het best kunnen opschieten, wisselen de combinaties nog wel eens.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Hoelang de waarom-fase duurt verschilt per kind. Net als dat het verschilt op welke leeftijd het begint. Sommige kinderen beginnen op hun tweede al vragen op je af te vuren, andere pas in de kleutertijd.
Je kind van 7 jaar kan:
zinnen van drie tot vier woorden schrijven. foutloos spellen van klankzuivere woorden (woorden die je net zo schrijft als je ze uitspreekt), zoals 'kaas', 'dop', 'raam'. nog fouten maken met het spellen van woorden die niet klankzuiver zijn zoals 'pir' voor 'peer' en 'loopen' voor 'lopen'.
Een kleuter is een kind van ongeveer 4 tot 6 jaar en gaat normaliter naar groep 1 en 2 van het primair onderwijs. De kleutertijd is een periode van boeiende ontwikkeling voor een kind.
Meisjes van zeven jaar met een lengte van ongeveer 125 cm wegen gemiddeld 23 kg, met een minimum van ongeveer 20 kg en een maximum van 30 kg. Jongens van zeven jaar met een lengte van ongeveer 126 cm wegen gemiddeld 24 kg, met een minimum van 21 kg en een maximum van 29 kg.
Kinderen vanaf vijftien maanden kunnen seksuele responsen vertonen, zoals blozen, zweten en een verhoogde ademhaling. Jongetjes kunnen een erectie krijgen, hier zijn geen volwassen seksuele gevoelens aan gekoppeld. Vanaf vier jaar kunnen kinderen gevoelens van verliefdheid omschrijven.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden, kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen. Slimme peuters houden van uitdagingen, kunnen reflecteren, hebben creatieve oplossingen en hebben leiderschapskwaliteiten.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op. groepjes herkennen van 2 en 3 zonder te tellen.
Dit kan en doet je kind: 2 – 3 jaar
Je peuter snapt door jouw lichaamstaal hoe jouw humeur is. Hij kan zich steeds beter inleven in de gevoelstoestand van anderen. Je peuter herkent kleuren en vormen en kan die ook sorteren.
Vanaf de leeftijd van 2 jaar speelt emotioneel begrip een grote rol in empathisch gedrag. Hoewel emotioneel begrip al langzaam ontwikkelt tijdens de eerste levensjaren, is het pas rond het derde levensjaar zodanig ontwikkeld dat gesproken kan worden van begrip.
Kinderen en jongeren krijgen soms te maken met ingrijpende veranderingen, trauma's of moeilijke (thuis)situaties. Als ze daar problemen van ondervinden, of als dit invloed heeft op hun gedrag, spreken we van sociaal- emotionele problemen of gedragsproblemen.
lichamelijke behoeften: eten, drinken, beweging, slaap,... behoefte aan affectie: knuffels, liefde, warmte,… Een kind wil niet alleen affectie krijgen, maar ook geven. behoefte aan veiligheid, duidelijkheid en continuïteit: de nood aan een min of meer voorspelbare omgeving.
De lichamelijke ontwikkeling van een baby is heel zichtbaar te volgen. Zo leert je baby in de eerste maanden om zijn eigen hoofd in balans te houden, zijn hoofd mee te draaien en bewust en gericht te bewegen. Baby's leren rollen, draaien, (los) zitten, kruipen, zich optrekken, staan, eerste stapjes zetten en lopen.
Positief zelfbeeld, zelfvertrouwen, zelfstandigheid
Liefde en veiligheid zijn voorwaarden voor een goede (sociaal-)emotionele ontwikkeling. Het is belangrijk dat je kind het gevoel krijgt dat het de moeite waard is. Dat gevoel wordt een positief zelfbeeld genoemd.