Je hebt bij dyslexie en dyscalculie zó veel moeite met lezen, schrijven of rekenen dat lezen of rekenen moeilijker gaat dan voor andere mensen. De problemen zijn zo erg dat bijles of andere begeleiding met lezen of rekenen vaak niet helpt. Dit zorgt ervoor dat veel dagelijkse dingen je meer tijd en energie kosten.
Als je dyslexie hebt, heb je in elk geval moeite met lezen en/of schrijven. Veel meer dan op grond van je intelligentie te verwachten is. Maar er komt vaak meer bij kijken. Dat weten veel mensen niet.
Problemen met technisch lezen
Kinderen met dyslexie ervaren problemen op het gebied van technisch lezen. Ze vinden het lastig om letters om te zetten in klanken en om die klanken samen te voegen tot woorden. Het aanleren van deze zogenaamde klank-tekenkoppelingen kost kinderen met dyslexie meer tijd en energie.
“Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking.”
Zoals eerder benoemd is dyslexie vooral gerelateerd aan leestaken en heeft het geen bewezen invloed op intelligentie.
Het is een specifieke leermoeilijkheid , wat betekent dat het problemen veroorzaakt met bepaalde vaardigheden die worden gebruikt voor leren, zoals lezen en schrijven. In tegenstelling tot een leerstoornis, wordt de intelligentie niet beïnvloed. Naar schatting heeft maximaal 1 op de 10 mensen in het VK een zekere mate van dyslexie.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
Dyslectische mensen moeten echter harder werken dan anderen om dagelijkse uitdagingen te overwinnen. Onze hersenen werken harder als ze al een verminderd verwerkingsvermogen hebben en dit kan ons fysiek en mentaal uitgeput achterlaten .
Dyslexie kun je herkennen aan verschillende kenmerken, zoals: moeite met lezen en schrijven, waardoor je heel langzaam leest of een woord vaak verkeerd leest of schrijft. moeite met het lezen van een boek of een lang artikel in de krant.
Sommige kinderen ontkennen de problemen, vermijden lees- en schrijftaken en worden boos. Terwijl anderen juist heel hard gaan werken en perfectionisme ontwikkelen. Er zijn ook leerlingen die faalangst, een laag zelfbeeld of zelfs een depressie krijgen als gevolg van hun dyslexie.
Veel van de emotionele problemen die door dyslexie worden veroorzaakt, ontstaan door frustratie over school of sociale situaties . Sociale wetenschappers hebben vaak waargenomen dat frustratie woede produceert. Dit is duidelijk te zien bij veel kinderen met dyslexie. Woede is ook een veelvoorkomende uiting van angst en depressie.
Kinderen met dyslexie zijn vaak creatief van aard. Dat blijkt uit dit onderzoek (Tafti et al., 2009). Hun algehele creativiteit is groter, maar ook hun vermogen tot creatief denken. Dyslectische kinderen komen daardoor sneller tot vindingrijke oplossingen voor problemen.
Dyslexie kan zich uiten in een langzaam leestempo, moeite met woordherkenning en spelling. Het is helaas niet te genezen, maar tijdens een dyslexiebehandeling gaat een kind aan de slag met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen met deze verbindingen wordt het lezen en spellen makkelijker.
Verwarrende letters en woorden die op elkaar lijken
Veelvoorkomende fouten bij het lezen en spellen zijn het door elkaar halen van b's en d's, of woorden die op elkaar lijken, zoals 'was' en 'saw', 'how' en 'who'. Letters en cijfers kunnen achterstevoren of ondersteboven worden geschreven. De meest voorkomende cijfers die visueel dyslectici omdraaien zijn 9, 5 en 7.
Tekenen van dyslexie bij kinderen zijn onder andere later praten dan andere kinderen, moeite hebben met het leren van simpele rijmpjes, moeite hebben met het volgen van instructies of moeite hebben met het leren van links en rechts . Op school zijn tekenen van dyslexie onder andere moeite met lezen, schrijven, spellen en talen.
Dyslexie brengt uitdagingen met zich mee bij het verwerken van informatie. Deze worden verergerd wanneer mensen gestrest zijn . Hierdoor wordt het moeilijker om taken uit te voeren, is het moeilijker om zich te concentreren en worden copingstrategieën minder effectief.
Een recent onderzoek wees uit dat kinderen met ADHD en mensen met dyslexie een hogere mate van slaperigheid overdag hadden dan kinderen zonder ADHD . Waarom Slaapstoornissen veroorzaakt door ADHD zijn om een aantal redenen over het hoofd gezien.
In werkelijkheid kan dyslexie het geheugen, de organisatie, de tijdsregistratie, de concentratie, multitasking en communicatie beïnvloeden. Allemaal hebben ze invloed op het dagelijks leven. Als je een relatie hebt met iemand wiens hersenen anders werken dan die van jou, kan dat verwarrend en frustrerend zijn.
Het antwoord hierop is ja. Het is opvallend dat er zo veel vragen zijn over het vaststellen van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen. Dyslexie staat namelijk los van intelligentie en er is dus geen verschil met beneden gemiddeld of gemiddeld begaafde kinderen bij het vaststellen van dyslexie.
Dyslexie beïnvloedt vaak het functioneren van gesproken taal . Getroffen personen kunnen moeite hebben met het vinden van de juiste woorden, kunnen stotteren of kunnen pauzeren voordat ze directe vragen beantwoorden. Dit brengt hen in het nadeel als ze de adolescentie ingaan, wanneer taal centraler wordt in hun relaties met leeftijdsgenoten.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv.verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv.ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv.dt-fouten).
Dyslexie is een leerstoornis in de hersenen die problemen veroorzaakt met het lezen en verwerken van geschreven taal.
Een leermoeilijkheid is niet hetzelfde als een leerstoornis . Een specifieke leermoeilijkheid (SpLD) betekent dat iemand een verschil of moeite heeft met een of meer onderdelen van het leren. Een SpLD hebben betekent niet dat uw kind of jongere niet kan leren en daarin niet kan slagen.
Dyslexie is voor een deel erfelijk. Dat wil zeggen dat de kans groter is dat een kind dyslexie heeft als één van de ouders dyslexie heeft. Kinderen van wie één van de ouders dyslexie heeft, hebben ongeveer een vier keer grotere kans om dyslexie te ontwikkelen dan kinderen van wie de ouders geen dyslexie hebben.