Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat. Voor vastzittende moeren en bouten is kruipolie aan te raden. Hoewel WD-40 voor veel metalen wordt aangeraden, kun je voor messing en goud beter citroen of een ander mengsel gebruiken om het te poetsen.
Klemmen en elektrische verbindingen kan je behandelen met WD-40 Specialist Snelwerkende Contactspray. De spray zorgt ervoor dat stof en vocht verwijderd wordt.
Ondanks heel veel goede toepassingen, gebruik je WD-40 niet voor: Elektronica: Dit lijkt logisch. En tegenwoordig zit overal elektronica in – denk aan je smartphone of je digitale camera. De solventen in WD-40 kunnen sommige plastic onderdelen beschadigen waardoor ze niet goed meer functioneren.
WD-40 Specialist ® Contactspray. WD-40 Specialist Contactspray is een niet-geleidende spray die geschikt is voor gebruik op gevoelige elektrische onderdelen. Het zorgt voor een uitstekende reiniging en verwijdert moeiteloos vuil, stof, condensatie en fluxresten.
Met een flesje 96 % zuivere technische alcohol en een zakje katoenen pijpreinigers kan men op betaalbare maar effectieve wijze heel wat contacten reinigen (N.B.: schakel altijd eerst de apparatuur uit voordat de kabels worden losgenomen).
Reinig de elektrische contacten in uw auto zoals de accu met MOTIP Contactreiniger. De contactreiniger is niet-geleidend en heeft verschillende toepassingen, van accu's tot mengpanelen en schakelaars.
In het geval van een alkalinebatterij dompel je een wattenstaafje in azijn of citroensap en ga je ermee over de plekken waar de batterij gelekt heeft om het vocht te neutraliseren. Dompel een oude tandenborstel in hetzelfde zuur om plekken met opgedroogd vocht te behandelen.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Borstel alle losse corrosie weg. Breng vervolgens een kleine hoeveelheid citroensap aan op het contact en borstel het in. De gelekte kaliumhydroxide is basisch, dus het zuur in het citroensap helpt om de oplossing te neutraliseren. Blijf deze stap herhalen totdat al het uitgelopen materiaal verwijderd is.
Siliconenspray is een prima beschermingsmiddel tegen roest, vuil en vocht. Naast de beschermende werking is deze spray ook een hoogwaardig poetsproduct. Overweg Olie levert siliconensprays en ook siliconensmeermiddel voor diverse toepassingen.
Volgens het etiket moet dit na 15 minuten drogen weg zijn, maar het blijft er gewoon nog steeds zitten, verdampt dit nog een keer of heb ik grondig iets fout gedaan.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Mocht je toch te maken hebben met vlekken of roest bij de scharnieren, dan is WD-40 aan te raden. Deze Multi-Use spray is geschikt voor de meeste oppervlakken en zal dus ook je kunststof tuinmeubelen beschermen en reinigen. Zelfs de meest hardnekkige vlekken ga je hiermee effectief te lijf.
WD40 is voor veel dingen goed, maar niet voor het poetsen van aluminium. Men zegt wel eens ik bescherm alles met WD40 en krasjes verdwijnen. Dit oogt wellicht zo. WD40 is een product dat vol zit met siliconen, het verwijdert geen krassen en zal het misschien tijdelijk kunnen maskeren en beschermen.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
De truc om ze weer helder te krijgen is om de lamp te reinigen, te schuren met heel fijn schuurpapier om vervolgens te polijsten. Schijnbaar kan het met tandpasta ook, maar met een speciaal voor het doel ontwikkelde kit gaat het een stuk beter.
Zoals bij kunststofgordijnrails, waar plastic rollertjes over bewegen en die soms hinderlijk stroef gaan. Hetzelfde geldt voor plastic stekkers, die stroef in plastic contrastekkers passen, kunststof lagers enz.: spuit er maar een beetje siliconenspray op en het blijft soepel gaan, zolang er maar geen water bij komt.
Teflonspray: teflonspray heeft in principe dezelfde werking als siliconenspray. Het grote verschil met siliconenspray is echter dat teflonspray niet gemaakt wordt van olie of siliconen, maar van PTFE. Dit materiaal is vele malen hygiënischer en is daardoor HACCP-goedgekeurd.
PTFE Spray voor hygiënische droogsmering. PTFE (Polytetrafluorethylen) is een glijmiddel, smeermiddel en een antihechtmiddel. PTFE wordt gebruikt wanneer hygiënische droogsmering gewenst is. PTFE is echter ook geschikt voor alle andere toepassingen op het gebied van smering en is milieu vriendelijk.
Een niet-onderhoudsvrije accu moet af en toe worden bijgevuld met demiwater, ook wel bekend als accuwater. Dit is noodzakelijk, omdat het accuwater verdampt tijdens gebruik. Om een defect te voorkomen, dien je de accu bij te vullen wanneer het waterniveau tot het minimum is gedaald.
Nee, accuzuur mag niet meer los verkocht worden! Vanaf 1 februari 2021 is dit onder nieuwe wetgeving niet meer toegestaan. Vanaf deze datum is de EU verordening 2019/1148 over het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven van toepassing.
Bedek de gelekte vloeistof met een royale hoeveelheid zuiveringszout, totdat de vloeistof niet meer bruist of bubbelt. Ruim de resterende vloeistof op met een dikke pasta van zuiveringszout en water.