1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld. De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen.
Het verschil in milieubelasting tussen auto's op benzine en diesel is afgelopen jaren steeds kleiner geworden. Dat heeft te maken met de roetfilterverplichting die sinds 2010 geldt. Hierdoor is de fijnstofuitstoot van dieselauto's vergaand teruggedrongen. Diesels stoten wel meer stikstofoxiden uit.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Biodiesel en andere biobrandstoffen zijn een milieuvriendelijker alternatief voor fossiele brandstoffen zoals olie. Ze zorgen voor minder uitstoot van schadelijke broeikasgassen, waaronder CO2. De Rijksoverheid stimuleert het gebruik van alternatieve brandstoffen.
Groene diesel, bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, stoot per gereden kilometer bijna drie keer minder CO2 uit dan een elektrische auto. Dat blijkt uit een rapport van Studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof.
En de resultaten waren verrassend: de diesel was de beste van de drie. Hij stootte 1.500 deeltjes per cm³ uit. Dat waren er maar liefst 2.500 minder dan in de omgevingslucht, die 4.000 deeltjes bevatte. De uitstoot van de diesel was dus zuiverder dan de omgevingslucht.
Toyota behaalt de hoogste score omdat het een zeer uitgebreid beleid heeft om CO2 emissies te beperken. Zo rapporteert het automerk uitgebreid over de CO2-uitstoot van de hele vloot en productie, heeft het merk in de afgelopen jaren de uitstoot verminderd en stelt het concrete doelen om het nog verder terug te brengen.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.
Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond. Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten.
Je bent voor de aankoop en het onderhoud goedkoper uit maar je wagen verbruikt meer en verslijt sneller. Een benzinemodel is een betere keuze dan een diesel als je weinig rijdt en korte trajecten aflegt.
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Slechts 12 procent van alle gemeten auto's is een Euro 4-dieselauto, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 47 procent van de fijnstofuitstoot en 26 procent van de stikstofoxide-uitstoot.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.