Houd je concurrenten in de gaten
Door uit te pluizen wie je concurrenten zijn kun je kansen en bedreigingen voor je bedrijf op een rij zetten. Daarvoor kun je jezelf de volgende vragen stellen: Waar blink jij in uit? Wat doet de concurrentie anders ten opzichte van jouw bedrijf?
Op een markt met veel concurrentie gaan de prijzen omlaag. Dat is niet alleen goed voor de consument, want als er meer mensen producten kunnen kopen, is dat voor bedrijven aanleiding om meer te produceren en voor de economie als geheel een stimulans.
Het onderscheidend vermogen is de mate waarin een bedrijf, merk, product, dienst of persoon meer waarde biedt dan de concurrent voor een bepaalde doelgroep. Onderscheidend zijn betekent dus; iets anders doen, bieden of uitstralen zodat de klant kiest voor jou en niet voor de concurrent.
Concurrentiestrategie wordt gedefinieerd als het langetermijnplan waarbij een bedrijf een voordeel probeert te behalen ten opzichte van zijn concurrenten. Het doel is om een defensieve positie te creëren in een industrie en een superieure ROI te genereren.
Concurrentie zorgt voor ontwikkeling, voor reuring, voor verbetering. Het is van levensbelang voor een gezonde markt. Maar concurrentie kan je ook te slim af zijn, stappen zetten die je zelf nog niet aandurfde, of niet kon. Concurrentie kan je meisje afpakken, de wedstrijd winnen, meer omzet draaien.
Als er meer aanbieders zijn, dan zal de concurrentie tussen aanbieders toenemen, wat tot een lagere prijs zal leiden. Stel je voor dat je in een stad woont met maar één supermarkt. Als je dan boodschappen wilt doen moet je wel naar deze supermarkt.
Op een markt van volkomen concurrentie zijn er veel vragers en veel aanbieders. Dat betekent dat een individuele aanbieder, of individuele vrager, geen invloed kan uitoefenen op de prijs. De prijs is voor hen een gegeven. Deze prijs komt tot stand door de vrije werking van vraag en aanbod.
Soorten concurrenten
Directe concurrenten bieden vergelijkbare producten of diensten, terwijl indirecte concurrenten producten of diensten aanbieden die een alternatief vormen voor de behoeften van de klant. Nieuwe bedrijven vormen ook een concurrentie bedreiging, omdat zij een groeiende marktaandeel kunnen veroveren.
Op een markt met veel concurrentie gaan de prijzen omlaag. Dat is niet alleen goed voor de consument, want als er meer mensen producten kunnen kopen, is dat voor bedrijven aanleiding om meer te produceren en voor de economie als geheel een stimulans.
Concurrentie dwingt producenten er dus toe, willen ze aantrekkelijk zijn en blijven, om goede kwaliteit aan te bieden. Meer keuze: Een concurrerende markt leidt tot een breder aanbod. Consumenten zullen veelal kiezen voor het product met de beste prijs-kwaliteit verhouding.
Instandhouding en bevordering van eerlijke concurrentie
De Europese Commissie houdt toezicht op en doet onderzoek naar concurrentieverstorende praktijken, fusies en staatssteun om te zorgen voor een gelijk speelveld voor EU-bedrijven, waarbij een ruime keuze en eerlijke prijzen voor de consument gewaarborgd zijn.
Een directe concurrent biedt min of meer identieke producten en/of diensten aan, terwijl een indirecte concurrent een alternatief voor een productcategorie aanbiedt. Een verkoper van lenzen is bijvoorbeeld een indirecte concurrent van de brillenverkoper.
Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.
Behoefteconcurrentie is concurrentie tussen verschillende behoeften van een bepaalde afnemer. Heeft de consument gekozen voor de vervulling van een bepaalde behoefte, dan is de volgende keuze die hij moet maken welk product of welke dienst hij kiest om in die behoefte te voorzien.
Er is sprake van productconcurrentie wanneer er van een product verschillende varianten op de markt zijn. Dit wordt ook wel productvorm- of producttypeconcurrentie genoemd.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
De eigenschappen die je als startende ondernemer het meest nodig hebt zijn: risico's durven nemen, creativiteit, ambitie, doorzettingsvermogen, overtuigingskracht, resultaatgericht werken en je financiën op orde hebben.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.