Fietsbuitenbanden kunnen bij de milieustraat in een aantal gemeenten ingeleverd worden. Wil je weten of dit voor jouw gemeente geldt? Neem dan contact op met de gemeente. Als bovenstaande niet kan, dan kunnen zowel de fietsbinnenband als de fietsbuitenband bij het restafval.
Het beste is om een fietsband koel te bewaren, droog en uit de zon. Een binnenband kun je het beste in het doosje bewaren, zodat het bandje minder word bloot gesteld aan licht. Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken.
Kosten van Verschillende Types Fietsbanden
Stadsfietsbanden: Deze banden zijn over het algemeen goedkoper en kunnen variëren van €10 tot €30, afhankelijk van het merk en de kwaliteit. Racefietsbanden: Deze zijn meestal duurder vanwege hun speciale ontwerp voor snelheid en prestaties. Ze kunnen variëren van €20 tot €60.
De banden
Een kwaliteitsband met een goede breakerlaag kan wel 10.000 kilometer meegaan én heeft andere voordelen, zoals meer comfort, minder lekrijden en een betere wegligging. Hoe moeilijk het is om een band te vervangen, verschilt per fiets en zelfs tussen voor- en achterwiel.
Is je binnenband niet hard genoeg opgepompt?Dan slijt je buitenband veel sneller doordat hij steeds wordt ingedrukt onderin. En dat kost onnodig veel geld, zeker als je een buitenband van enige kwaliteit koopt (toch al gauw zo'n € 30,=).
Stap 1: Laat uw band leeglopen - Hiervoor moet u het ventieldopje verwijderen en op het ventiel drukken. Voor Presta ventielen moet u de nippel van het ventiel losschroeven. Voor Schrader kunt u een schroevendraaier of bandenlichter gebruiken om voorzichtig op de nippel in het ventielhuis te drukken.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Dat is natuurlijk afhankelijk van veel omstandigheden zoals je bovenstaand hebt kunnen lezen. Maar goede merk fietsbanden gaan soms wel tot 10.000 km mee. Onthoud wel dat bij slechte zorg voor de fietsbanden dit wel zomaar de helft of zelfs minder kan worden.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Wat verdient een Fietsenmaker als zelfstandige? Het uurloon van een Fietsenmaker is ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Normaal kost een onderhoudsbeurt 85 euro, ongeacht het type fiets.
voorwiel lagers vervangen – 25,00 euro. achterwiel lagers vervangen – 27,50 euro. versnelling afstellen – 15,00 euro.
Als een binnenband wat ouder is, of in contact is geweest met oliën en/of schoonmaakmiddelen kan het rubber worden aangetast. Hierdoor word het rubber van de binnenband dunner en zal het sneller lucht door laten.
Brede banden met luchtvering zorgen voor comfort zonder dat er vering in het frame nodig is. De brede banden zorgen er ook voor dat de fiets erg licht trapt. Brede banden hebben namelijk een lagere rolweerstand dan smalle banden bij gelijke druk.
Dat komt doordat het rubber bros wordt onder invloed van UV-licht van de zon en zuurstof in de lucht. Brosse banden zijn poreuzer en lopen sneller leeg. „Buiten in de zon en weer en wind gaat het verouderingsproces aanzienlijk sneller dan binnenshuis”, zegt Noordermeer.
Fietsen zijn natuurlijk enorm duurzaam. Als u goed met uw fiets omgaat, dan zal deze al snel meer dan tien jaar meegaan. Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen.
De racefietsbanden uit de Schwalbe One reeks zijn echte wedstrijdbanden die tussen de 3000 en 7000 kilometer meegaan. Schwalbe Marathon banden zijn zeer populaire stadsfiets banden met een anti-leklaag. Deze banden gaan tussen de 6000 en 12000 kilometer mee.
Maar in de regel moeten naven toch een dikke 50.000km probleemloos meegaan, indien goed onderhouden (dat hangt af van hoe vaak je in de regen rijdt en hoe goed de naven zijn afgedicht, en de kwaliteit van het staal van cups-cones en de lagers zelf.
Als je de vorm van de band bekijkt zie je dat een nieuwe band rond is en al naar de slijtage toeneemt zal de band een vlak middenstuk krijgen en "vierkant" worden. Wanneer dit te erg wordt dan is een band toe aan vervanging. Te erge beschadigingen van het loopvlak zijn een indicatie om de band vervangen.
Meestal is een slag in je wiel eigenlijk een probleem met je band. Soms veroorzaakt het harde gedeelte van het ventiel rond je ventiel tussen je velg en band klem zit. Hierdoor vormt er een bobbel. Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost.
Fietsbanden bij het tankstation oppompen
Als je dan geen minipomp bij de hand hebt of er geen fietsspecialist in de buurt is dan zijn tankstations een goede mogelijkheid om de banden van je fiets weer op te pompen. Eigenlijk kun je jouw banden met elk ventiel bij het tankstation weer oppompen.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller.