Waterschade wordt de inboedelverzekering gedekt, mits er sprake is van onvoorziene schade. Dit is dus schade die voorkomen had kunnen worden. Schade door achterstallig onderhoud wordt niet gedekt. Acuut ontstane schade zoals een lekkage of hevige regenval worden wel door de inboedelverzekering vergoed.
Waterschade is verzekerd door middel van de opstalverzekering voor de zaken die vast zitten in, om en aan het huis (onroerende zaken) en de inboedelverzekering voor zaken die niet vast zitten (roerende zaken). Voordat een verzekering uitkeert, kijken zij onder welke categorie de waterschade valt.
Waterschade zoals een lekkage kan ontstaan door heftige regenval, maar ook andere voorvallen met water kunnen waterschade veroorzaken. Zowel onderdelen van uw huis (muren en plafonds) als de spullen ín uw huis kunnen schade oplopen door water. Dergelijke schades kunnen voor een flinke kostenpost zorgen.
Schade door lekkage wordt gedekt door de opstalverzekering als het veroorzaakt is door één van onderstaande zaken: Door lekkage van de centrale verwarming, waterleidingen of hierop aangesloten installaties. Door lekkage als gevolg van het kapot vriezen van cv- of waterleidingsbuizen.
Dus je meubels, gordijnen, zwevende parketvloer. Maar ook waardevolle spullen zoals sieraden, tv's of camera's. Veel inboedelverzekeringen dekken niet alleen schade in huis, maar bijvoorbeeld ook diefstal van tuinmeubelen, tuingereedschap, vlaggenstokken en wasgoed in de tuin of op het balkon.
Zorgkosten terug krijgen
De rekening declareren kan vaak op verschillende manieren digitaal en per post. Zorgverzekeraars hebben geen verplichting om zo snel mogelijk terug te betalen. Toch geven vrijwel alle zorgverzekeraars aan dat zij binnen 10 werkdagen de kosten overmaken naar de verzekerde.
Gevolgschade lekkage
Schade aan muren en plafonds als gevolg van een lekkage wordt door de verzekeraar als gevolgschade van de lekkage aangeduid. De gevolgschade van een lekkage kan dan ook zeer omvangrijk zijn. Of uw verzekering schade vergoedt, is afhankelijk van de polisvoorwaarden.
Wanneer de lekkage afkomstig is uit een privégedeelte, dan is de eigenaar van dit privégedeelte aansprakelijk. Wanneer de lekkage afkomstig is van een plaats die niet valt onder de privégedeeltes, dan zijn de gezamenlijke appartementseigenaars aansprakelijk.
Een Opstalverzekering dekt schade aan je huis. De Opstalverzekering wordt ook wel een Woonhuisverzekering genoemd. Je bent met een Opstalverzekering verzekerd als je huis beschadigd raakt door iets waar je zelf niets aan kunt doen. Zoals schade door brand, water of storm.
In de regel wordt onder gevolgschade verstaan: alle schade die niet direct wordt veroorzaakt door de schadeveroorzakende gebeurtenis.
Als je dak lekt moet je de schade aan het dak melden bij je opstalverzekering. Die zal de schade dekken als de lekkage niet voorkomen had kunnen worden. Over het algemeen zal een verzekering niet uitkeren bij schade die voorkomen had kunnen worden.
Verzekering voor badkamer lekkage
De muren, het plafond en de leidingen vallen onder de opstalverzekering: ze zitten 'vast' aan je woning. Maar elektronische apparaten die in de badkamer staan of liggen, vallen onder de inboedelverzekering.
Het ligt onder meer aan de hoeveelheid water die in je plafond is getrokken, het weer en de mate van ventilatie in je woning. Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat een vochtplek minimaal een maand droogtijd nodig heeft.
Is het vochtprobleem eenmaal hersteld, dan moet de vochtige muur natuurlijk eerst drogen alvorens je hem terug kan schilderen of behangen. De droogtijd voor muren bedraagt gemiddeld 2 à 3 maanden. Na de droogtijd kan je alles herstellen en de muren verfraaien.
Bel je lekkage specialist voor reparatie
Is het lek gevonden? Dan krijg je van de lekdetectie specialist een lekdetectie rapport. Op basis daarvan kan de loodgieter of dakdekker je lekkage heel gericht repareren. Het beste bel je hiervoor jouw lokale lekkage specialist.
Met directe schade wordt gedoeld op de schade die geleden wordt om wanprestatie te herstellen (vervanging of reparatie van het product of het opnieuw uitvoeren of herstellen van de geleverde dienst). Met indirecte schade doelt de leverancier meestal op gevolgschade zoals vertragingsschade of gederfde winst.
Gaat het om een spoedgeval, bijvoorbeeld een lekkage? Dan moet uw verhuurder meestal snel een oplossing of noodvoorziening regelen. Als er geen spoed bij is, geef uw verhuurder dan in ieder geval 6 weken de tijd om het gebrek te repareren. Betaal altijd uw huur.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Een All Risk autoverzekering dekt de schade aan de eigen auto, ook als deze schade door eigen toedoen wordt toegebracht. Denk daarbij aan schade die ontstaat als gevolg van een aanrijding, omslaan van de auto, slippen, diefstal, brand en blikseminslag of stormschade.