Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Via diverse Duitse autosites kunt u het aanbod van tweedehands auto's in Duitsland online bekijken. Dat kan op verzamelwebsites zoals Mobile.de en Autoscout24.de of direct op de websites van de automerken zelf voor officiële merkdealer occasions.
De beste Duitse autosite is uiteindelijk Mobile.de te gebruiken voor het zoeken van een Duitse import auto. Deze website heeft het grootste aanbod, is in het Nederland beschikbaar, heeft goede zoekfunctionaliteiten en met behulp van BpmBuddy worden alle prijzen van de advertenties getoond incl.
Elk land anders
Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
Bruto of netto kopen in Duitsland
Als particulier koop je altijd een auto voor de bruto prijs in Duitsland. Dit is dus incl de Duitse 19% BTW. Een zakelijke klant kan onder bepaalde voorwaarden een auto netto kopen.
U kunt dus ook een uit Duitsland te importeren auto in een Financial Lease of private finance constructie rijden. U kunt de te leasen import-auto tot maximaal de aanschafprijs exclusief BTW financieren voor Financial Lease en inclusief BTW voor private finance (privé financiering).
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Utrecht 'goedkoopste stad' voor gebruikte auto. Uit cijfers van AutoScout24 blijkt dat de gemiddelde prijs van een gebruikte auto in de Randstad lager ligt dan elders in het land. In de Randstad kost een bij een autobedrijf staande occasion gemiddeld € 12.000.
Van alle Duitse autosites is Mobile.de zonder enige twijfel de grootste van allemaal. Op dit moment (17/12/18) staan er ruim 1.5 miljoen auto's te koop. Vrijwel alle Duitse dealers en handelaren adverteren hun auto's eerst op Mobile .de voordat ze ze ergens anders adverteren.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
De werking van een auto leasen in Duitsland
Het is mogelijk om zowel zakelijk als privé een auto in het buitenland te leasen. Je kunt dan ook terecht bij een van de vele Duitse autodealers voor het afsluiten van een leasecontract. Een mogelijkheid is het rijden van een auto met een buitenlands kenteken in Nederland.
Koop je een auto buiten de EU, dan moet je dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat je bij binnenkomst in de EU tegenkomt. Om het voertuig te declareren, moet je bij het douanekantoor het IM- of EU-document, de aankoopfactuur en het buitenlandse kentekenbewijs tonen.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Het gebeurt vaker dat Duitse auto's met een nettoprijs worden aangeboden. Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
Ook het lagere Duitse BTW tarief biedt geen voordeel bij het kopen van een nieuwe auto in Duitsland aangezien u in Nederland BTW verschuldigd bent wanneer u een nieuwe auto koopt in Duitsland. Tel daar nog alle overige kosten zoals transport, RDW leges, tenaamstelling, kentekenplaten, etc.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.