Zijn prijs hangt sterk van fabrikant en automodel af. Een gemiddelde prijsindicatie voor een behoorlijke nokkenas van een merkfabrikant, bijv. FEBI BILSTEIN begint bij 100 EUR.Afhankelijk van type kan een nieuwe nokkenas tot wel 500 EUR kosten.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
De nokkenassensor is gemonteerd op de cilinderkop van de motor. Hij registreert signalen vanaf de tandkrans op de nokkenas. De nokkenassensor werkt nauw samen met de krukassensor. De sensoren zorgen ervoor dat de stand van zowel de nokkenas als de krukas wordt doorgegeven aan de computer (ECU).
Wat zijn de kosten van een nokkenassensor vervangen? Vanaf € 50,- kunt u de nokkenassensor laten vervangen. De gemiddelde tijd die nodig is voor de reparatie is 30 minuten. De prijs is echter sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de nokkenassensor die gekozen worden.
Algemeen: De nokkenas is een belangrijk deel van de motor. De nokkenas zorgt er namelijk voor dat de kleppen worden geopend en gesloten waardoor er lucht in en uit de cilinder kan stromen. De nokkenas draait rond, zodat de nok de klep tegen de veerkracht van de klepveer geopend wordt.
Vanaf € 50,- kunt u de krukassensor laten vervangen. De gemiddelde tijd die nodig is voor de reparatie is 30 minuten. De prijs is echter sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de krukassensoren die gekozen worden.
De nokkenasversteller (1) is geplaatst op de inlaatnokkenas (3) welke een tandwielspeling (2) heeft om de inlaatnokkenas van stand te laten veranderen. Kleine speling bij lage toeren. Hoge speling bij hoge toeren.
Daarvoor verwijdert u de stekkerverbinding en controleert u de interne weerstand van de sensor. Als de interne weerstand 200 tot 1.000 Ohm bedraagt (afhankelijk van de gewenste waarde), is de sensor in orde. Bij 0 Ohm is er een kortsluiting aanwezig en bij M Ohm een onderbreking.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
De nokkenas is een as die eruit ziet als een stang met wat bollingen, waarbij de bollingen ook wel de nokken worden genoemd. De as maakt, na het starten van de auto waardoor de krukas gaat bewegen, een draaiende beweging die omgezet wordt in een heen en weer gaande beweging.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
Een sensor is feitelijk een voeler zoals wij zintuigen hebben. Via sensoren neemt de ECU (Engine Control Unit) ofwel computer met micro processoren de omgeving waar. De sensoren zijn de ogen en oren van de ECU waarop hij te ondernemen acties bepaalt zoals hoeveelheid in te spuiten brandstof, wanneer te ontsteken enz.
Een nokkenas is een as voorzien van excentrieken die dienen om de draaiende beweging van de as om te zetten in een op- en neergaande beweging.
The camshaft a revolving engine part that moves the valves up and down. De nokkenas is het systeem dat de kleppen opent en sluit. The camshaft is the system that opens and closes the valves.
Variabele kleptiming:
Als de nokken korter en puntiger zijn, zal de klep minder ver open gaan en eerder sluiten, waardoor er minder lucht in en uit kan, dus levert het ook minder vermogen. Het voordeel is dat het brandstofverbruik kan worden gereduceerd.
Een standaard originele krukas kost niet al te veel, gemiddeld kan je al voor zo'n kleine € 30,- klaar zijn.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Krukassensor van € 7 tot € 47.
De krukaspositiesensor (ook wel de BDP-senor genoemd) zit onderop het motorblok bevestigd ter hoogte van het vliegwiel. De krukaspositiesensor geeft bij elke tand van de tandkrans een puls af. De snelheid waarmee deze pulsen elkaar opvolgen is een indicatie voor het toerental.
De krukas drijft één of meer nokkenassen aan door middel van een distributieriem, een distributieketting of distributietandwielen. In het laatste geval drijft de krukas de nokkenas(sen) aan via een 'trein' van tandwielen. Deze worden daarbij meestal ook benut om de waterpomp en de brandstofinspuitpomp aan te drijven.
De krukas is een massieve as die de translerende bewegingen van de drijfstang omzet in roterende bewegingen. Een krukas is lange as met daarop één of meerdere uitstekende krukken. Op deze krukken zitten de drijfstangen gemonteerd, die weer in verbinding staan met de zuigers.
FunCTIe: de sensor detecteert de stand van de nokkenas, [...] en/of de positie van de variabele nokkenasbesturing gedetecteerd.