Daarnaast berekenden we de kostprijs van elke laadbeurt. Voor thuis namen we het goedkoopste nachttarief van 19 eurocent/kWh, voor het werk 11 eurocent/kWh en voor de publieke laadpalen de gemiddelde marktprijzen van 35 eurocent/kWh voor gewone en 65 eurocent/kWh voor een snellaadpaal.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Snel opladen langs de snelweg: 9 tot 10 cent per kilometer
De meeste snelladers gaan daarom ook maar tot maximaal 80 procent. Opladen bij een snellader is een stuk duurder dan thuis: ongeveer 69 cent per kWh bij opladers van FastNed of Allego (inclusief btw).
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Met de Shell Recharge-laadpas betaal je bij onze snelladers een scherp tarief van €0,53 per kWh (incl. btw, excl. transactiekosten). Zonder abonnementskosten.
Elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine en diesel
Omgerekend is elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine, veel goedkoper zelfs. Want wat kost benzine bij de pomp aan de snelweg? Dan bent u toch al snel tegen de €2 per liter kwijt.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12. Wel maakt het uit waar je de auto oplaadt.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Het tarief van een kWh stroom varieert in 2022 tussen de 15 en 62 cent, afhankelijk van je contract. Daarvan is 8 cent voor de energiebelasting en ODE, en de rest voor de elektriciteit zelf (de marktprijs). De energiebelasting en ODE waren vorig jaar hoger, 15 cent per kWh.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,896 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW. In augustus 2021 was dit nog gemiddeld €0,2403 per kWh.
Thuis laden goedkoopste
Daar kun je rekenen met een prijs tussen de 0,20 en 0,25 euro per kWh. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Steeds meer winkels plaatsen een gratis laadstation voor elektrische auto's. Zo hebben verschillende filialen van de Lidl gratis oplaadpunten. Ook worden er meer snelladers (fast chargers) geplaatst. Zo willen ze bijdragen aan het duurzame imago van de winkel, maar ook aan de duurzaamheid van Nederland.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Bespaar op laadkosten
Hoewel opladen van een elektrische auto al een stuk minder pijn doet dan een tank benzine van meer dan € 80 kun je ook met het opladen van je elektrische auto nog de nodige euro's besparen.
De oplaadtijd via een snellader bedraagt ongeveer 30 minuten. Lees meer over het opladen van een elektrische auto. Snelladen is niet per definitie slecht voor de accu.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Hoe langzamer, hoe beter. Snel laden is dus een extra belasting voor je accupakket. Nu is het niet zo dat je met één keer snel laden meteen je batterijen om zeep kunt helpen, zeker niet, maar wees je ervan bewust dat de levensduur van je accu sneller af kan nemen als je vaker aan een snelle laadpaal staat.