Het vervangen van de rem- en versnellingskabels kost meestal zo'n 20 minuten (€22) met een nieuwe kabel voor €2,50-€7.50, afhankelijk of een buitenkabel ook nodig is.
Ketting vervangen 25-30 euro
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Voor de remmen worden binnenkabels gebruikt met een doorsnede van 2 of 1.6 mm. De dikkere kabels zijn stijver en sterker waardoor ze beter functioneren. De binnenkabels zijn gemaakt van dunne gewikkelde staaldraadjes.
Vervang zonodig versleten kabels. Gebruik eventueel staalwol om wat roestvorming te verwijderen. Na het schoonmaken smeer je de binnenkabel in met kettingolie. Tenslotte zet je de kabel weer vast en controleer je de juiste werking.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Plaats de remblokken en het wiel terug, knijp een paar keer in de remhendel en je bent klaar. Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn.
Minimum en maximum salaris voor Rijwielmonteurs e.d. - van € 1.332 tot € 2.942 per maand - 2022.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Het eindsalaris ligt met meerdere jaren ervaring op € 2.243 bruto per maand. De salarissen zijn conform de CAO Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf 2021. Tijdens de opleiding wordt er salaris uitgekeerd door de werkgever.
De adapters kun je in de uiteinde van de kabel draaien. De andere kant van de adapter heeft een metalen uiteinde. Aan de tool zit een sterke magneet die de kabel als het ware door het frame trekt. Begeleid de kabel rustig en trek deze met behulp van de magneet door het frame.
Een kabelstopper is een nokje, busje of oogje op frame dat dient als tegenhouder van de buitenkabels naar derailleur en achterrem.
HET AFSTELLEN VAN DE REMKABEL
Schroef eerst het kleine (plastic of metalen) kegeltje tussen de remkabel en de remklauw los. Maak vervolgens de remkabel los op de plaats van de remklauw, zodat er geen spanning meer zit op de remklauw. Zodra de kabel losgedraaid is, kan je deze weer op de juiste hoogte vastmaken.