Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro.
De kosten van een turbo inbouwen kunnen sterk variëren, afhankelijk van het merk, het type turbo en het model van de auto. Gemiddeld kun je rekenen op een prijs tussen de 1500 en 3500 euro voor het laten inbouwen van een turbo.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Re: turbo kapot, doorrijden? De motor kan wel degelijk de turbo schoepen opvreten (gaat meestal wel goed) ook een hoog olie verbruik tot lopen zonder olie zitten er dik in! Dus dikke kans op motor schade!
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Onderhoud aan turbo is belangrijk
De turbo draait met hoge snelheden rond. Daarom moet je ervoor zorgen dat het turbinewiel daarbij niet wordt gehinderd. De kwaliteit van de olie is essentieel voor de goede gezondheid van de turbo.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Wat zijn BEST Turbo's? BEST Turbo's hebben geen afloopdatum en een financieringsniveau dat gelijk is aan het stop loss-niveau. "BEST" staat immers voor "Barrier Equals STrike". Doordat het financieringsniveau gelijk is aan het stop loss-niveau, kunnen beleggers profiteren van een hogere hefboom.
Een turbo kun je niet inrijden. Ten eerste is het lager zwevend in een olielaag, maar belangrijkste is dat hoe rustig jij ook doet de turbo altijd flink aan het werk is, en daardoor kun en hoef je hem niet in te rijden.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Wanneer een motor slecht gereviseerd is, is er meteen al teveel carterdruk. Wanneer dit bij een gereviseerde turbomotor gebeurd kan het goed zijn dat deze motorolie gaat lekken of verbruiken. Hierdoor kan de motor op hol slaan waarna alles in de motor kapot is.
Een (onjuist) gereviseerde turbo kan leiden tot:
Problemen met de emissiewaarden waardoor de APK eisen niet worden gehaald. Problemen met het motorvermogen (komt vaak tot uiting bij inhaalmanoeuvres). Ontstaan van ongewenste resonanties waardoor het comfort afneemt.
Het komt voor dat een turbo niet gerepareerd kan worden door deze te reviseren. Bestel je een nieuwe turbo, heb je de benodigde aanbouwdelen al in huis. Je kan dus direct verder met de montage van de turbo. Alle onderdelen die je niet meestuurt, kunnen ook niet kwijtraken of beschadigen tijdens het transport.
Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.