Hoewel het mogelijk is de koplampen zonder speciaal apparaat af te stellen, kunnen gemakkelijk fouten worden gemaakt. In een gespecialiseerde garage kan de afstelling meestal binnen enkele minuten worden uitgevoerd en kost deze tussen de 10 en 40 euro.
Uw lichten laten afstellen? In verschillende service centers Q Team kunt u uw lichten laten controleren en afstellen. Twijfel niet, laat je lichten goed afstellen en verhoog uw veiligheid én de kans op slagen bij de autokeuring.
Hierbij moet het dimlicht zodanig zijn afgesteld dat de horizontale scheidingslijn tussen licht en donker, gemeten op 15 m van het dimlicht, zich bevindt op een hoogte die ten hoogste gelijk is aan de helft van de afstand tussen de grond en het midden van het licht (zie figuur 31c).
Als we kijken in de regeling voertuigen, staat dat auto's twee functionerende koplampen moet hebben die niet anders dan wit of geel mogen uitstralen. Ook in de APK-eisen wordt benoemd dat andere kleuren niet zijn toegestaan.
De levensduur is van diverse factoren afhankelijk, gewone halogeenlampen hebben een gemiddelde gebruiksduur van ruim 1000 uur. Bij sommige auto's worden de lampen altijd aangezet door het contact, (Volvo) bij andere zul je zelf de schakelaar moeten bedienen zodat ze minder branduren mee maken.
Wegenwacht bellen kan
Wie in het donker of bij slecht zicht te maken krijgt met een kapotte lamp, kan ook de Wegenwacht bellen. Twijfel over de montage? Neem ook dan gerust contact op met de Wegenwacht.
Meet de afstand van het licht tot het plakkertje
Schijnen ze ver onder het plakkertje of zie je je koplampen niet eens op de muur, dan moeten ze wat naar boven. De koplampen moeten idealiter ongeveer 10cm (bij een afstand van 10 meter) onder het streepje uit komen.
Minder dan 5 meter mag de afstand niet bedragen. De bovenste rand van het verlichtingsoppervlak van het dimlicht kunt u meten met een wit blad papier en een duimstok. U gaat vóór de auto staan en houdt het papier voor de koplamp. U ziet dat de lichtstraal een fel stralende bovenkant heeft.
De koplampafstelapparaten zorgen eigenlijk voor de simulatie van de 10 meter-wand. De in de optiekkast ingebouwde lens verkort de voorgeschreven meetafstand van 10 meter naar 50 cm (lens tot testscherm, zie afbeelding 2). De benodigde ruimte en een geschikte wand vallen hierdoor weg.
Dimlichten gebruik je (verplicht) als het donker is. Bij slechte weersomstandigheden, zoals regen, kun je dimlichten gebruiken om meer zicht te creëren. Zet je dimlichten uit als je mistlampen (aan de voorkant) aanstaan.
Door de luminoscoop kan worden nagegaan of de sterkte van de lichten voldoende is en of ze goed zijn afgesteld. Een slecht geregeld licht kan een tegenligger verblinden of zorgen voor onvoldoende zichtbaarheid.
Afspraak nodig? Voor een herkeuring kan geen afspraak gemaakt worden. Voor herkeuringen kunnen de voertuigen voorgereden worden op een aparte aanschuifstrook (herkeuringslijn).
Hoeveel kost een herkeuring? Op verzoek van een bevoegde persoon kost dit €13,80. In gevolge een administratieve keuring of herkeuring is dit €8,80. Omwille van een technische herkeuring bedraagt de prijs €13.80.
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk?
Verschil tussen H4 of een H7 lamp
De H4 lamp heeft namelijk twee gloeidraden waar de H7 lamp er één heeft. De H4 lamp heeft een gloeidraad voor dimlicht en een voor grootlicht. Als je grootlicht gebruikt, dan gaat de gloeidraad voor dimlicht even uit. Het is nog altijd de meest populaire lamp voor een auto.
De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting. Bij dagrijverlichting branden de achterlichten niet.
Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten. En tot slot zijn er de standlichten, die het minst licht geven.
Een normale halogeen autolamp heeft een lichtopbrengst van 1200 lumen, terwijl dit bij standaard xenon verlichting 3200 lumen is. Dat is dus bijna drie keer zo veel.
Nee, de Wegenwacht komt niet naar je toe als je een lamp (of ander onderdeel) wilt laten vervangen. Bezoek in dat geval je garage.
De Wegenwacht verdient gemiddeld tussen de €1900,- en €2650,-. Dit is afhankelijk van de ervaring van de Wegenwacht en de organisatie waar de Wegenwacht voor werkt. Tot de overige arbeidsvoorwaarden horen onder andere een bedrijfsauto en voldoende vakantiedagen.