De gemiddelde huurprijs van de bedrijven uit onze benchmark is €73.000. De gemiddelde omzet ligt op iets meer dan €1 miljoen. Daaruit blijkt dat de gemiddelde huur die onze benchmarkbedrijven betalen op 7,22 procent ligt.
De huurprijzen worden berekend aan de hand van het aantal vierkante meters. Stel: je hebt 1000 m2 en de huursom is € 3000,- per maand. Dan wordt de rekensom € 3000,-/ 1000 vierkante meter = € 3,- per vierkante meter per maand. Je betaald dus € 36,- per vierkante meter per jaar.
Vraag: Hoeveel procent is de huur van de omzet? Antwoord: Daar waar verhuurders, makelaars en brouwerijen (als tussenhuurder) volgens de site betogen dat een huur van 10% van de omzet gezond is, komt Misset Horeca tot de conclusie dat 7% ook haalbaar moet zijn als percentage dat van de omzet aan huur wordt besteed.
Als je een horecapand koopt, moet je rekenen op een aanbetaling van 10% tot 20%. Voor een ruimte met een koopprijs van € 1 miljoen komt dat neer op een aanbetaling van € 100.000 tot € 200.000.
Vraag een exploitatievergunning horecabedrijf aan
U heeft een exploitatievergunning horecabedrijf nodig als klanten eten en drinken in uw restaurant of café. Soms is er geen exploitatievergunning horecabedrijf nodig. Bijvoorbeeld voor een afhaalrestaurant of bedrijfskantine. Dit verschilt per gemeente.
Welke vergunningen je precies nodig hebt hangt af van de wetgeving in jouw gemeente. Een ding wat zeker is, is dat vergunningen hoe dan ook geld kosten. De meeste gemeentes eisen op zijn minst een exploitatievergunning en een drank- en horecavergunning. De kosten alleen hiervoor kunnen al snel €2500 zijn.
Een alcoholwetvergunning kost € 356,75. Dit bedrag moet u ook betalen als u de vergunning niet krijgt.
Voor een ruimte met een koopprijs van € 1 miljoen komt dat neer op een aanbetaling van € 100.000 tot € 200.000. Zodra je een ruimte hebt, zul je renovaties moeten uitvoeren om bepaalde zaken te repareren en/of de ruimte aan te passen aan je wensen.
Over de gemiddelde kosten van een horecapand schrijft Lightspeed het volgende: “Als je een pand koopt, moet je rekenen op een aanbetaling van 10% tot 20%. Voor een ruimte met een koopprijs van 1 miljoen euro komt dat neer op een aanbetaling van 100.000 tot 200.000 euro.”
Gemiddeld kost een horeca interieur ontwerp + realisatie bij ons tussen de €15.000 en €70.000, afhankelijk van de grootte van het project. De één wil een nieuwe bar, die de eyecatcher van de zaak moet worden en de ander wil ook de rest van het interieur eens flink onder handen nemen.
Een Restaurant Medewerker in Nederland verdient gemiddeld € 2.000 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.700 (laag) tot € 2.300 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Wie een horecazaak wil openen, vraagt best eerst een exploitatievergunning aan bij de gemeente. Voor je de toelating krijgt, moet je zaak voldoen aan de voorwaarden die jouw gemeente bepaald heeft rond veiligheid, verzekeringsplichten, etc. Die vind je via de website van je gemeente.
Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie: Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
De optelsom van alle verkochte artikelen x de prijs = de omzet. Omzet is hetgeen dat verkocht is in een bepaalde periode ongeacht de betalingsmethode. Het maakt dus niet uit of gasten direct betaald hebben of een factuur toegestuurd krijgen (debiteuren).
In de pacht is meestal begrepen het recht om het horecabedrijf te exploiteren, inclusief de goodwill van het bedrijf en de gehele bedrijfsinventaris. Dit wordt weliswaar pacht genoemd, maar in feite wordt het bedrijf verhuurd. Het gaat dus om gelijktijdige verhuur van de bedrijfsruimte en verhuur van het bedrijf.
Voor veel beroepen is een diploma nodig, maar om directeur te worden hoef je alleen naar de Kamer van Koophandel. Je kunt zelfstandig ondernemen zonder opleiding, vergunning, of papieren.
‘Hoe run ik een restaurant? ’ is een handige gids die bezielde vakmensen doorheen de praktische rompslomp van het opstarten van en restaurant loodst.  Komen aan bod: personeelsbeleid, het omgaan met klanten, het leren werken met financiële resultaten, het leren streven naar duidelijke doelstellingen...
Stelregel is dat de huisvestingslasten op 10 tot 15 procent van de omzet liggen. "Bij een toplocatie kun je gaan voor 20 procent, maar zeker niet meer." Belangrijk is om je te realiseren dat je allebei hetzelfde doel nastreeft. Jij wilt graag een winkelruimte, de verhuurder wil graag dat zijn pand wordt verhuurd.
Vroeger was het niet mogelijk om een bedrijf te beginnen zonder geld. Om een BV op te richten moest je bijvoorbeeld een startkapitaal van minstens €18.000(!) verzameld hebben. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer het geval.
Bijvoorbeeld in de horeca: om als restaurateur aan de slag te gaan heb je een koksdiploma nodig, zogenamd in het belang van de volksgezondheid. Maar op die regel bestaan uitzonderingen. Zo mag elk café lichte maaltijden serveren, zonder dat daar een gediplomeerde kok aan te pas komt.
Sowieso is het verplicht dat iedere horecaondernemer in het bezit is van het SVH Diploma. Daarnaast zullen er, wanneer het bedrijf ruime openingstijden heeft, meerdere medewerkers in het bezit moeten zijn van het Diploma en zij moeten als leidinggevende bijgeschreven worden op de Drank- en Horecavergunning.
Deze horeca-activiteiten mogen zonder exploitatievergunning plaatsvinden: hotels met horeca-activiteiten uitsluitend voor hotelgasten. alcoholvrije horeca in winkels (maximaal 20 procent of 20m2 van het oppervlakte) zonder terras. horeca in grootschalige tuincentra en warenhuizen.
Als horecabedrijf moet je aan een aantal regels voldoen. Zo heb je een exploitatievergunning nodig en zijn er omgevingsvergunningen en milieuvergunningen waar je zeker naar moet kijken. Ook heb je te maken met de hygiënecode en geldt sinds 2021 de nieuwe Alcoholwet.