Neem de grootte van je accu en vermenigvuldig dit met de tarieven per kWh om een ruwe schatting te maken van je laadkosten thuis. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model S met een accu van 75 kWh en een energietarief van €0,24, dan kost het je €18,00 om je accu volledig op te laden.
De Tesla Model 3 is een elektrische auto uit het middenklasse segment (D) en is verkrijgbaar vanaf € 51.990,-. Hij heeft een accucapaciteit van 55 tot 76 kWh en is qua lengte kleiner dan de gemiddelde auto binnen dit segment.
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Wanneer je nu een nieuwe Tesla Model S of Model X bestelt, kun je weer gratis laden bij de Tesla Superchargers.
Het snelladen kost dus nog wat extra. Je betaalt tussen de 25 en 79 cent per kWh, maar het gangbare tarief is 60 cent. Daarmee kom je uit op 0,12 cent per kilometer. In sommige gevallen is het mogelijk een abonnement af te sluiten om het snelladen wat goedkoper te maken.
Wat kost het laden bij een Supercharger? De kosten van het opladen van een niet-Tesla bij een Supercharger variëren van € 0,66 tot € 0,70 per kWh, afhankelijk van de locatie waar je laadt.
Tesla Model 3 laadtijd
De Tesla Model 3 kan volledig worden geladen in 5 uur 45 min. De laadtijd is geschat door de capaciteit van de batterij te delen door de laadsnelheid van het laadpunt.
Kan ik een normaal stopcontact gebruiken voor het opladen? Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een Type C/F-adapter (220 – 240 V) meegeleverd. Afhankelijk van uw auto kunt u hiermee per uur opladen het bereik met ongeveer drie tot vijf kilometer vergroten.
Gratis Superchargen is gebonden aan de eerste eigenaar van de auto. Wanneer jij een MisterGreen Tesla Occasion gaat leasen en deze auto had gratis Superchargen dan heb jij hier dus ook recht op. Het gratis Superchargen is in dit geval dus niet bestuurders- of persoonsgebonden.
Prijs publieke laadpaal
Meestal zul je rond de 0,35 en 0,40 euro per kWh uitkomen. Dus als we hier uitgaan van 50 kWh laden tegen 0,35 euro, kost een laadsessie je 17,50 euro. Afhankelijk van de laadpas-aanbieder heb je soms ook startkosten die kunnen variëren.
De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 14,9 kWh per 100 kilometer.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Dankzij het grote netwerk voor super snelladen, de automatische voorverwarming van de batterij en het uitzonderlijke bereik van elke Tesla kunt u nog meer tijd op de weg doorbrengen. Met Superchargers kan in slechts 15 minuten voor 275 kilometer aan bereik worden bijgeladen.
De meeste elektrische auto's laden binnen twee uur, terwijl de Tesla modellen met 5 -7 uur laadtijd de auto's met de langste laadtijd zijn. Deze lange laadtijd van de Tesla modellen is te wijten aan de grote accu die ingebouwd zit in deze modellen.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Wat kost een laadpaal thuis? Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.