Kosten. Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
Hoe lang gaat een gereviseerde accu mee? Uiteraard is dit heel afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. Wel kunnen we stellen dat een gereviseerde accu zeker zo lang meegaat als een nieuwe. De belangrijkste reden is versheid.
Fietsaccu reviseren kosten
Het reviseren van een fiets accu kan gemakkelijk bij een e-bike specialist of lokale fietsenmaker worden gedaan, echter kost het vaak een hoop geld. Het reviseren van een fiets accu verschilt altijd in prijs, afhangend van de accu zelf, en hoe lastig het reviseren is.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Kosten: € 15,00.
Deze kosten kun je bij een onderhoudsbeurt verwachten
300-600 euro is natuurlijk heel veel geld. Maar gemiddeld kun je dus ongeveer 80 euro per jaar afschrijven op je accu. Op zich is 80 euro per jaar aan onderhoud op het elektrische gedeelte helemaal niet zo gek.
Je kunt je e-bike voor een groot deel zelf onderhouden. Toch is het verstandig om minimaal één keer per jaar bij een specialist langs te gaan voor een servicebeurt. Maar in sommige gevallen kun je beter nét wat eerder langsfietsen.
Als alternatief zou u naar de oplaadtijd van uw accu kunnen kijken. Stel dat u een acculader heeft met een laadsnelheid van 2A en het duurt 6 uur om uw accu volledig op te laden. Dan heeft uw fietsbatterij een capaciteit van 12Ah. Dit kunt u vergelijken met de originele accucapaciteit.
Hoe oud is mijn accu? Het serienummer op de accu begint met een verscholen productiedatum. Daaraan kun je zien hoe oud je accu is.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt. Verwijder de oplader als de accu vol is, maar let op: sommige acculaders laden en ontladen de accu automatisch. Deze fietsaccu's moet je in de lader bewaren om hem zijn werk te kunnen laten doen.
Hoe wordt mijn fietsbatterij hersteld? De oude batterijcellen worden uit de behuizing gehaald en naar een recyclagepunt gebracht, en in jouw batterij worden nieuwe cellen geplaatst. Dat zijn altijd de nieuwste Li-ion batterijen, die beter zijn dan die van de oude generatie.
Bij het reviseren van een accu worden cellen vervangen, soms wordt alleen de behuizing van de accu hergebruikt en is het gehele binnenwerk nieuw. Mits goed uitgevoerd zou de accu weer moeten presteren als toen hij nieuw was.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Laat de vervanging liever over aan de expert. Hij kan je bovendien adviseren over het grote aanbod aan accu's en wat een nieuwe accu je gaat kosten. Afhankelijk van het vermogen en het merk kan dat variëren van 200 tot ongeveer 800 euro.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst. Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen.
Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu's maakt dit niet uit. Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Het belangrijkste is eigenlijk dat het gebeurd. Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.