Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
9 Euro Ticket Duitsland – hoe en wat
Voor de maanden juni, juli en augustus kun je per maand een ticket aanschaffen waarmee je onbeperkt in de tweedeklas van de 'gewone' treinen mag reizen. Verder mag je ook alle bussen, de tram en de metro pakken.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
Stadsbussen in Duitsland
Het kopen van buskaartjes verschilt van stad tot stad, soms worden ze verkocht bij speciale verkooppunten en in andere gevallen worden ze bijvoorbeeld in de bus verkocht, controleer dus goed welke opties er zijn voor de stad waarin u reist.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.
De landelijke mondkapjesplicht blijft nog wel gelden in het openbaar vervoer en in het vliegtuig. Ook kunnen de Duitse deelstaten het dragen van een mondkapje nog steeds verplicht stellen voor onder meer ziekenhuizen, zorginstellingen en het regionale openbaar vervoer.
Sinds 17 juli 2013 is het mogelijk om via 9292 een reis te plannen vanuit Nederland naar het grensgebied rond Aken in Duitsland en Belgie en vice versa. 9292 is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Aachener Verkehrsverbund (AVV).
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Je kunt kiezen tussen ICE International - de hogesnelheidstrein van Deutsche Bahn International, die regelmatig vanuit Nederland naar de belangrijkste steden in Duitsland en Zwitserland rijdt, en Intercity Berlijn – de rechtstreekse trein, die 7 keer per dag vanaf Amsterdam Centraal naar Berlijn rijdt.
Ze vertrekken één keer per uur of één keer per twee uur. De Intercity treinen rijden alleen in Duitsland, terwijl de Eurocity treinen ook naar steden in buurlanden rijdt. Bijna alle Intercity-treinen hebben een restaurant of café aan boord.
U hoeft geen coronabewijs meer te laten zien als u naar Duitsland reist.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Sinds begin deze maand kun je 'm aanschaffen: het 9-Euro-Ticket van de Duitse Spoorwegen (DB). Met zo'n goedkoop treinkaartje mag je onbeperkt gebruik maken van bussen, trams, metro's, S-Bahnen (Stadtschnellbahnen), voorstedelijke en regionale treinen (alleen tweede klas) van zowel DB als van andere aanbieders.
Treinen van Cochem naar Koblenz (Rhineland-Palatinate)
De trein vertrek van Cochem en komt naar Koblenz Hbf aan. De spoorweg tussen twee steden is ongeveer 47 km. De gemiddelde prijs van een treinkaartje naar uw bestemming is 13 USD.
In Berlijn heb je trams, bussen, metro's (U-Bahn) en de S-Bahnen. Hierdoor zijn alle wijken van de stad met elkaar verbonden en kun je overal goed komen. De trams, U- en S-Bahn rijden tot circa 0.30 uur. In het weekend rijden sommige U- en S-Bahnen de hele nacht.