Volledig onderhoud boot inclusief motor: Tussen €750 en €1500 (per jaar). Binnenboordmotor kleine beurt: Tussen €150 en €300. Binnenboordmotor grote beurt: Tussen €250 en €400. Buitenboordmotor kleine beurt: Tussen €75 en €275.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Reken maar uit wat je daar voor neer moet leggen! Als eigenaar van een superjacht mag je verwachten jaarlijks ongeveer 10% van de aanschafprijs uit te geven aan het exploiteren en onderhouden van een jacht. Voor een jacht van €45 miljoen is dat dus ongeveer €4.500.000 per jaar (!).
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Boot lengte tot 5 meter € 450; Boot lengte tot 6 meter € 550; Boot lengte tot 7 meter € 650; Boot lengte vanaf 7 meter tot 8,5 meter € 750.
98 loodvrije benzine is de beste keuze voor een bootmotor.
Aan de pomp is SP98 duurder dan SP95.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Kosten van antifouling varieren tussen de € 25,- en € 80,- per liter, afhankelijk van het soort- en merk antifouling.
Even een jacht van 600 miljoen vol tanken
Volgens het Instagram-account bedragen de kosten 1,5 miljoen dollar voor 500.000 liter brandstof.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Per vierkante meter boot betaal je voor een ligplaats zo'n €50 euro per jaar in een commerciële haven. In niet-commerciële havens, zoals gemeentelijke havens, betaal je tussen de €20 en €30 euro per vierkante meter voor een ligplaats voor je boot.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Met een nieuwe motor stijgt uw boot immers een stuk in waarde.” Eén van die vier is te verleiden tot het noemen van een bedrag voor algehele revisie: “U moet rekening houden met iets tussen de 7000 en 9000 euro.” Ik heb niets tegen een 'Japanner' in mijn boot, maar hij komt er niet in via een verkooppraatje van iemand ...
Olie verversen kunt u het beste doen voordat de boot in de winterstalling gaat. Nieuwe olie vormt een goede conserverende laag aan de binnenkant van het motorblok. Ververs elk jaar de motorolie.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.
Polyester, staal of aluminium
Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder. In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
Voorbereidingen voor het tanken
Sluit en vergrendel de luiken en poorten. Er is niet veel nodig om vuur te krijgen op de boot. Zorg dat de boot goed is afgemeerd, zodat u goed kunt tanken. Check ook voor het tanken dat er vlak bij u in de buurt geen boten zijn die gaan starten tijdens het tanken.