* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
Met de auto naar Parijs rijden kost je, mits geen files, een uur of vijf. Utrecht - Parijs is zo'n 470 kilometer. Eenmaal in de stad is de auto een probleem.
Wil je in 2022 Parijs met de auto inrijden, dan moet je een milieusticker op je voorruit hebben. Zonder deze sticker, ook wel milieuvignet genoemd, mag je de milieuzone van Parijs niet in en krijg je een boete van 68 euro. Er zijn 6 verschillende milieustickers, afhankelijk van hoe 'schoon' je auto is.
Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)? Dan krijg je een boete van 68 euro of hoger en mogelijk een rijverbod voor het voertuig. Toch valt deze boete nog mee als je het vergelijkt met andere boetes in Frankrijk.
Vanaf 1 juli 2019 is het voor diesels met de milieucode 0, 1 en 2 volledig verboden om op de BP en in de 49 gemeenten van Parijs te rijden. Wil je het centrum inrijden (binnen de BP) dan moet je minstens een euronorm 4 hebben (diesel). Let op, de boetes kunnen oplopen tot 375 euro (minimum 68 euro per inbreuk).
Het doordeweekse spitsuur kan heftig zijn in Parijs en daarom is het slim om de periferie 's morgens tussen 7.00 en 10.00 uur en 's avonds van 15.30 tot 21.00 uur te vermijden. In de zomervakantie en vooral op zwarte zaterdagen kun je de hoofdstad het beste van 9.00 tot 15.00 uur proberen te ontlopen.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
Parijs: Algemeen is het vignet enkel verplicht als je de zone inrijdt tussen 8 uur 's morgens en 8 uur 's avonds van maandag tot en met vrijdag. Tijdens het weekend (startende vanaf vrijdagavond 8 uur) heb je dus geen vignet nodig om in de zone te mogen rijden.
Parkeer je auto aan de rand van de stad, dichtbij een metrostation en pak vanaf hier de metro naar het centrum. Dit scheelt je heel wat parkeerkosten. Je zou misschien denken dat het een service is dat je gratis kunt parkeren bij je hotel, maar bij de meeste hotels moet je betalen voor je parkeerplek.
De stad staat steevast in de top 10 van duurste steden van Europa als het aankomt op overnachtingen en ook op het gebied van eten, drinken en bezienswaardigheden is Parijs geen budgetbestemming. Je kunt een stedentrip naar Parijs echter zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.
Parijs is in de basis geen goedkope stad. Qua kosten behoort Parijs zelfs tot de duurste steden van Europa. Vrij prijzig is het om op het terras een drankje te doen, om uit te eten en om te overnachten. Hotelkamers die redelijk gunstig gelegen zijn, kunnen erg duur zijn.
Vakantiegangers met als eindbestemming Perpignan of de Middellandse zee in Spanje kunnen Lyon en de Rhônevallei vermijden (A7 Lyon - Orange), indien ze over Clermont Ferrand rijden via de A71 (in afstand de kortste weg) of indien ze over Toulouse rijden via de A20 en de A61 (zelfde afstand als via Luxemburg).
Drukke wegen
Op de ringweg van Parijs, de Boulevard Périphérique, is het altijd erg druk. In de zomerperiode zijn de grootste problemen te verwachten op de A10 Parijs - Bordeaux - Spaanse grens en op de A7/A9 Lyon - Orange - Spaanse grens.
Wat is de beste route langs Parijs? De beste routes langs Parijs -als je de peripherique wilt omzeilen- zijn de A86 route en de Francilienne A104/N104 route.
Bankpas. Met een Nederlandse bankpas betalen zonder het ingeven van een pincode is mogelijk op een aantal wegen van de tolmaatschappijen ALBEA, Atlandes, SANEF en VINCI. Dit wordt meestal aangegeven met het Maestrologo. Het is aan te raden contant geld of een creditcard achter de hand te hebben.
Wie van België of Nederland naar het zuiden rijdt, moet voor het hele traject al snel rekenen op een péage van 80 tot zelfs 120 euro. Daarnaast verschillen de kosten ook nog eens per klasse van het voertuig waarmee je reist. Er zijn 5 klasses: Klasse 1: Personenauto's, busjes en campers tot 2 meter hoog.
Zoals vaker in dit topic bevestigd is de tolbadge absoluut niet goedkoper, eerder iets duurder maar wel erg prettig m.b.t. wachttijden en gedoe met creditcards, of losgeld.
Waar koop je de Franse milieusticker? De Franse milieusticker is enkel aan te vragen via een door de Franse overheid opgezette website: certificat-air.gouv.fr. De prijs van de sticker bedraagt €3,11, wat inclusief verzendkosten naar Nederland neerkomt op €4,51. Betalen kan alleen met een creditcard.
De milieusticker kan alléén online besteld worden op de officiële website van Crit'Air (Externe link) . Dit is de enige officiële website om het vignet te bestellen! Er bestaan andere aanbieders, maar die vragen een veelvoud van de prijs. Houd bij de bestelling je creditcard en kentekenbewijs bij de hand.
Wat kost de milieusticker voor Frankrijk? De kosten voor het Crit'Air vignet zijn €4,21 inclusief de verzendkosten naar Nederland. De levertijd is maximaal 30 dagen.