De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Het vervangen van de versnellingsbak kost helaas een stuk meer. Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Het kan zijn dat de koppeling van de auto defect is. Dit betekent dat uw de auto niet volledig kunt ontkoppelen om naar een andere versnelling te gaan. Een ander mogelijke oorzaak van slecht schakelen is verslijting aan de tandwielen.
Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw. Het is zonde als er door een onjuiste diagnose alsnog een reparatie of revisie uitgevoerd moet worden.
Om een precieze aanduiding van het niveau van je versnellingsbakolie te verkrijgen moet je controleren terwijl de motor draait en als de olie warm is. Zet je auto in zijn vrij of (in het geval van een automaat) in de P-stand en zet de auto op de handrem.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Het nut van de zesde versnelling: zuiniger rijden
Bij hogere snelheden kan je zo het toerenaantal verlagen, en dus ook het verbruik. Rij je 120 km/u, dan zal de motor in zesde versnelling minder toeren maken dan in vijfde versnelling. Het verbruik van je auto zal in dat geval lager liggen.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Een gemiddelde monteur zal er bij een gemiddelde auto daarom al snel drie tot vijf uur mee bezig zijn. Koppelingsplaten vervangen gaat stap voor stap: De aandrijfassen worden losgehaald van de versnellingsbak. De monteur haalt vervolgens ook de bekabeling en bouten los van de bak.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.
Bij achterwiel aangedreven auto's bevindt de versnellingsbak zich onder de auto achter het motorblok. Bij een handgeschakelde auto ziet u de aftapplug over het algemeen duidelijk onderaan de versnellingsbak zitten. De vulplug ziet u over het algemeen aan de zijkant van de bak.
Schokken bij stilstand wordt vaak veroorzaakt door defecte of niet goed aangesloten bougiekabels, een defecte bobine, versleten bougies, een versleten brandstofpomp of een kapot dubbelmassavliegwiel.
Oorzaken schokken auto bij optrekken/wegrijden
Wanneer uw auto alleen schokt wanneer u wilt wegrijden dan is de kans groot dat het iets te maken heeft met de ontsteking. Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine of de bougie. Een andere mogelijke oorzaak is vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat.
Een auto kan stotteren op het moment dat je schakelt, rijdt, optrekt of gas geeft. Soms komt het voor dat een auto regenereert op momenten dat dit niet de bedoeling is. Dit kan de oorzaak van een stotterende auto zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het roetfilter verzadigd is.
De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.