De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie bedragen doorgaans tussen de 25 en 152,50 euro. Je betaalt op voorhand en indien je (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijg je je geld (deels) terug.
Kosten. De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie voor Consumentenzaken bedragen: € 52,50.
Bij het Klachtenloket voor Consumentenzaken kunt u gratis terecht voor informatie rondom uw vraag of klacht en krijgt u richtinggevend advies over welke stappen u het best kunt zetten.
Wij sturen u de uitspraak doorgaans binnen 4 tot 6 weken toe, per post of via uw digitale zaak. De commissie vindt het belangrijk dat u zich gehoord voelt en daarom kunt u – als u dat wilt – op de zitting aanwezig zijn. Dat kan online of op locatie.
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente. Sommige overheden hebben een lokale ombudsman. Weet u niet zeker bij wie u terecht kunt?
Uitspraak van commissie is bindend
Zowel u als uw aanbieder moet zich houden aan een uitspraak van de geschillencommissie.
Op een zitting wordt zowel de klager als de verweerder door de commissie gehoord. Beiden krijgen de gelegenheid om hun standpunt aan de commissie voor te leggen. De commissie kan vervolgens nog vragen stellen. Een zitting duurt ongeveer 30 minuten.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
De tijd die nodig is om uw geschil op te lossen, is afhankelijk van het type geschil en de handelaar, maar het kan tot 90 dagen duren voor creditcard- en/of debitcardgeschillen . Houd er rekening mee dat geschillen vaak sneller worden opgelost als u eerst contact opneemt met de handelaar.
Het zijn klachten die direct over het product of de dienst gaan. 'Terechte' klachten zijn bijvoorbeeld: te laat geleverd, verkeerde aantallen geleverd.
Wees duidelijk en beknopt
Behandel alle relevante punten, maar wees zo kort mogelijk. Vermijd het schrijven van lange brieven of e-mails – u voelt misschien de behoefte om heel gedetailleerd te schrijven, maar meestal is dit niet vereist. Maak het makkelijk leesbaar door genummerde lijsten en koppen te gebruiken om de belangrijke kwesties te markeren.
De Geschillencommissie kent meerdere commissies, die klachten over verschillende, specifieke onderwerpen behandelen. Er zijn consumentencommissies, die klachten tussen consumenten en ondernemers behandelen en er zijn zakelijke commissies. Vanaf een commissiepagina kunt u uw klacht indienen.
Neem dan contact met ons op via 070-445 45 45.
De Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk behandelt klachten van ondernemers tegen hun eigen advocaat en behandelt klachten van advocaten tegen hun cliënten. Een advocaat kan ook openstaande declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk.
De Consumentenombudsdienst behandelt enkel consumentengeschillen, dit zijn alle geschillen tussen een consument en een onderneming met betrekking tot de uitvoering van een verkoop- of dienstenovereenkomst of tot het gebruik van een product.
U wilt een tip of klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat betekent dat u iets heeft meegemaakt of dat u vermoedt dat een persoon of organisatie zich niet aan de privacywetgeving houdt. Goed dat u hier iets aan wilt doen.
De gehele procedure bij De Geschillencommissie duurt gemiddeld 3 tot 4 maanden. In de procedure kunt u meer lezen over de gang van zaken bij het indienen van een klacht.
Wat kost het? De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie bedragen doorgaans tussen de 25 en 152,50 euro. Je betaalt op voorhand en indien je (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijg je je geld (deels) terug.
Enkelvoudige zittingen duren gemiddeld een half uur en meervoudige zittingen duren gemiddeld drie kwartier. Heel grote zaken met veel partijen nemen meer tijd in beslag, soms één hele dag of meerdere dagen, omdat de Afdeling bestuursrechtspraak dan tientallen beroepen gecombineerd behandelt.
Rechters maken soms fouten in hun uitspraken. Voor sommige fouten moet u in hoger beroep of cassatie, maar duidelijke fouten zoals verschrijvingen of rekenfouten mag de rechter zelf herstellen. Ook als de rechter vergeet te beslissen, kan die dat alsnog zelf herstellen.
Wilt u zich registreren bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen en gebruik maken van de diensten van het Klachtenloket Zorg, dan leest u hier meer (via deze link kom je op een pagina uit waar je meer leest over het registreren). Telefoonnummer: 070 - 310 53 71, maandag t/m vrijdag 10:00 - 14:00 uur.
Bij niet-bindend advies neemt een derde een beslissing in een tussen partijen bestaand (deel)geschil.Aan de beslissing van deze derde(n) zijn partijen niet gebonden.