Het vervangen van de distributieketting is een van de meest complexe werkzaamheden aan een auto en wordt voornamelijk bepaald door de toegankelijkheid in het voertuig en het uurtarief van de werkplaats. Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen.
De prijs van een distributieketting
Dit is afhankelijk van de garage waarbij je de reparatie laat uitvoeren. Gemiddeld kost het tussen de €500 en €700. De prijzen van de ketting zelf zijn ook uiteenlopend. Een en ander is afhankelijk van bijvoorbeeld het model en de grootte van je auto.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Waaraan is een kapotte distributieketting te herkennen? Een kapotte distributieketting is vaak te herkennen aan een klapperend/rammelend geluid bij warme motor.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
Wanneer je een auto met distributieketting bezit of op het oog hebt is het goed om alert te zijn op vreemde, ratelende geluiden uit de motor. Een slechte ketting hoor je al wanneer de auto stilstaat met draaiende motor.
Door de jaren heen is de kwaliteit van de materialen sterk verbeterd. Een distributieketting breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij. Natuurlijk kan ook een distributieketting stuk gaan, echter komt dit vele malen minder voor. Wat wel kan voorkomen is dat de automatische kettingspanner niet meer goed werkt, waardoor de ketting te los komt te liggen. In dit geval is reparatie noodzakelijk.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De tijd die het kost om de riem te vervangen, verschilt echter per automodel, motormodel en de manier waarop de motor onder de motorkap is geplaatst. Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Distributieketting vervangen Renault Captur kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Wanneer de distributieketting te ver uitrekt is, kan deze een tand verspringen. Als dit gebeurd kunnen de kleppen de zuiger raken. In sommige gevallen breken stukken van de kettinggeleiders af waardoor de oliepomp voorziening verstopt raakt. In beide gevallen kan ernstige motorschade ontstaan.
Een distributieriem moet na een bepaalde periode of na een bepaald aantal kilometers preventief vervangen worden. Gebeurt dit niet, dan kan de versleten riem over de tandwielen van de motor gaan slippen wat leidt tot grote schade aan het motorblok. Het repareren van het motorblok kan vervolgens enorm in kosten oplopen.
Een technisch verhaal, maar het komt erop neer dat een auto niet kan rijden wanneer de distributieriem kapot is. De kosten van een distributieriem op tijd vervangen zijn lager dan de kosten wanneer deze breekt. Dit kan namelijk grote schade aan de motor veroorzaken.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Een fietsketting kan ook zomaar breken. En zonder ketting zul je niet vooruit komen. De oorzaken zijn meestal: een wisselende druk op de schakels of een ketting van slechte kwaliteit. Zorg ervoor dat je de juiste spullen bij je hebt om in ieder geval een gebroken schakel te kunnen repareren.
De geschatte kosten liggen tussen de €4000 en €4500 euro voor een gereviseerde motor inclusief een nieuwe kettingset en arbeidsloon.