Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Een volledige laadbeurt van een gemiddelde elektrische auto kost thuis (Jan '23) maximaal € 26,60. Afhankelijk van jouw vastgestelde stroomtarief kan dit nog goedkoper uitvallen. Een volledige laadbeurt bij een openbare laadpaal kost je tot wel €40,-.
Prijs publieke laadpaal
Meestal zul je rond de 0,40 en 0,65 euro per kWh uitkomen. Dus als we hier uitgaan van 50 kWh laden tegen 0,50 euro, kost een laadsessie je 25 euro. Afhankelijk van de laadpas-aanbieder heb je soms ook startkosten die kunnen variëren.
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
De energiekost om 100 kilometer af te leggen, varieert van €0/100 km tot circa €20/100 km, met een gemiddelde van €7 à 8/100 km.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Thuis een laadpaal installeren, kost al snel tussen de 1.500 en 3.000 euro afhankelijk van het merk en de installateur. En toch loont het. Doorgaans is thuis opladen namelijk goedkoper dan tanken bij een benzinestation, vooral als je gebruikmaakt van lagere elektriciteitstarieven tijdens daluren.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Bij een Fastned snellader kun je je elektrisch auto in korte tijd opladen. Je kunt bij Fastned kiezen voor een standaard laadtarief dat je betaalt (€0,69 per kWh in Nederland), of een abonnement afsluiten van € 11,99 per maand waarmee je 30% korting op het laadtarief krijgt.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh. Dit was altijd aanzienlijk duurder dan de gemiddelde thuislaadtarieven.
Als u uw auto vaak gebruikt, moet u hem mogelijk dagelijks opladen. Sommige gebruikers hoeven hun elektrische auto echter maar één of twee keer per week op te laden. Thuis uw elektrische auto opladen is het handigst in de daluren, wanneer stroom het goedkoopste is per kWh. Zo kunt u besparen op het opladen.
Thuis laden bij je eigen laadpaal is in principe de goedkoopste manier van laden. Je hoeft er bijvoorbeeld geen starttarief te betalen en vaak liggen de tarieven per kWh bij openbare laders hoger.
In Nederland betaal je gemiddeld zo'n 0,39 euro per kWh aan de openbare laadpaal. In deze gemeenten is het laden veel goedkoper. Het goedkoopst je elektrische auto opladen kan in de gemeenten Losser, Staphorst en West Maas en Waal. De prijzen in de gehele top 10 goedkoopste gemeenten liggen niet ver uit elkaar.
De overheid heeft bepaald dat vrijstelling tot en met 2024 geldt. Vanaf 2025 ga je wel een kwart van het normale bedrag betalen voor zowel MRB als BMP. Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Ja, elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine of diesel! Uiteraard wel met enige nuance. Wil je een elektrische auto kopen dan is deze in aanschaf duurder dan een benzine of dieselauto. Deels verdien je dit terug door lagere onderhoudskosten.
Het gemiddelde gebruik van een elektrische auto is 15 kWh per 100 kilometer. Een gemiddelde autorijder rijdt 15.000 kilometer per jaar. Dit komt dus neer op ongeveer 2.250 kWh stroomverbruik per jaar. Zonder zonnepanelen zou u dit €472,50 per jaar kosten.
Reden te meer om voor een eigen elektrische laadpaal te kiezen. Gemiddeld betaal je tussen de € 500 à 1.500 exclusief btw & plaatsing.
De laadpaal of wandlader thuis
Als je een garage of oprit bij jou thuis hebt, kun je een laadpaal laten plaatsen. Gemiddeld betaal je tussen de € 500,- en € 1.200,- voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast.