Wanneer je een auto hebt met een koppel van 300 Newtonmeter (Nm) of zelfs meer, dan voel je dit wanneer je optrekt. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt zodra je gas geeft. Maar dit is geen garantie voor een snelle auto. Want ook al is je koppel zo hoog, het vermogen kan nog steeds laag zijn.
Het koppel is het hoogst wanneer de motor zijn meest efficiënte punt bereikt (vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuut (rpm)). Dit is te herkennen aan 'het duwtje in de rug' wanneer er geaccelereerd wordt. Voorbeeld “duwtje in de rug” tussen de 2.000 en 4.000 toeren.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Het koppel van een auto is een term die betrekking heeft op de kracht die een auto kan ontwikkelen bij een bepaald toerental. Met andere woorden: de auto heeft een maximaal koppel bij een bepaald toerental. hieraan wordt een waarde gekoppeld (koppel) dat uitgedrukt wordt in Newtonmeters (Nm).
Technisch gesteld: Het koppel van een motor geeft de kracht aan die een auto (of motor) ontwikkeld bij een bepaald toerental. Motoren hebben bij een bepaald toerental een maximaal koppel. Het heeft alles te maken met de natuurkundige wet: 'kracht maal arm'. Een ander woord voor koppel zou draaimoment kunnen zijn.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Normaal gesproken kan een bak met zes versnellingen 380-400 Nm prima handelen voordat de bak gaat slippen. Maar door de schakeldruk wat te verhogen kunnen we probleemloos tot 480 Nm overbrengen.
Het koppel is op zijn hoogst wanneer de motor zijn meest actieve punt bereikt. Dit is vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuten (rpm) en kan herkend worden aan een zogenaamd 'duwtje in de rug' wanneer je optrekt.
1 pk=735,5 watt. De eenheid Nm (newton maal meter) wordt gebruikt als maat voor de arbeid. Vermogen P en arbeid W zijn niet hetzelfde. Daarom kun je Nm niet zonder meer omrekenen in pk.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Het koppel of eigenlijk beter gezegd het draaimoment is de kracht van de motor waarmee de krukas ronddraait en dat wordt bij de technische gegevens vermeld in Nm (Newtonmeter). Vermogen is de hoeveelheid arbeid (energie), die de kracht van de motor in een bepaalde tijd kan leveren en wordt uitgedrukt in (kilo) Watt.
Standaard kan de 6-bak DSG 380~400 Nm koppel aan voordat de koppeling overbelast wordt en gaat slippen. Wij kunnen de schakeldruk verhogen zodat er probleemloos 450~480 Nm koppel overgebracht kan worden.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
Vergeet het 'moderne rijden' met een laag toerental in de bergen. Om hellingen te beklimmen, moet je auto toeren maken en dit doe je in een lage versnelling. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het klimmen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en geef gas.