De kosten voor een Tesla model 3 liggen tussen de €13 en €19 euro voor een volle accu.
Momenteel kost een kWh €0,62 met een Supercharger. Voor de daluren (22.00 tot 6.00 uur) bedraagt het tarief € 0,53. Om 100 km te rijden, kan de prijs van een oplaadbeurt tussen 8 en 12 euro liggen. Om 200 km te rijden kost het opladen van eenTesla Model S met een Supercharger 14 euro.
Tesla: soms kost snelladen niets
Is dat niet zo, dan rekent Tesla voor een Supercharger tussen de €0,32 en €0,36 euro per kWh afhankelijk of het een dal- of piekuur is. Een Tesla Supercharger vind je bij een dealer maar ook bij veel wegrestaurants en hotels.
Nu zijn we 10 jaar verder en veel Tesla-eigenaren kunnen hun auto niet langer gratis opladen bij een Supercharger. Maar alleen vandaag (29-08-2023) kun je als eigenaar van een EV even teruggaan naar 2013. Bij alle Europese Tesla Superchargers kun je namelijk je auto opladen zonder te betalen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Thuis laden of op een privéterrein, bijvoorbeeld op het werk, is namelijk altijd de voordeligste optie en kost gemiddeld € 0,23 per kWh (incl.BTW). Als je thuis of op een privéterrein kunt laden en dat uitsluitend doet, kom je uit op € 655,50 aan laadkosten per jaar, ofwel € 0,044 per kilometer.
Aan een laadpaal is dat maximaal 8 uur en 15 minuten. Op de meest voor komende huisaansluiting (3 fase 25A) laadt de Tesla Model 3 met maximaal 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur.
Rijd tot wel 629 km (WLTP) met één batterijlading dankzij een vernieuwd exterieurdesign met een nog betere aerodynamica. Rijd tot wel 629 km (WLTP) met één batterijlading dankzij een vernieuwd exterieurdesign met een nog betere aerodynamica. Stealth Grey en Ultra Red veranderen met de lichtval en de kijkhoek.
Tesla-baas Elon Musk bedacht dat kopers van een Tesla Model S en X hun auto levenslang gratis mogen opladen. De modellen die voor 15 januari 2017 zijn gekocht en voor 15 april 2017 zijn uitgeleverd, kunnen dit nog steeds.
Laadtijd Tesla Model 3 Supercharger
De oplaadtijd van een Tesla Model 3 met een Supercharger duurt slechts 25 minuten. Met het snelladen aan een Supercharger V3, laadt je omgerekend zo'n 25 km per minuut. Ter vergelijking: aan een gewoon stopcontact neemt het laden maar liefst 38 uur en 30 minuten in beslag.
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is zo'n € 0,13 per kilometer en € 1.951 per jaar.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je rond de € 0,50 per kWh. Kosten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,50 betaal je dus 50 x € 0,50 = € 25.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Voor een nieuwe auto die u koopt, kunt u € 2.950 subsidie aanvragen. Dit kan alleen met een koopovereenkomst die u afsluit op of na 1 januari 2023.
Ikea biedt gratis laden aan in heel Europa, in vrijwel alle landen buiten Nederland.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus.