Nadeel van het dubbelmassa-vliegwiel is zijn prijs. Die begint bij 250 EUR. Meer realistisch zijn de prijzen van 500 – 600 EUR voor een hoogwaardig en duurzaam vervangingsonderdeel.
Wat kost het vervangen van een vliegwiel? Het vervangen van een vliegwiel kost tussen de 500 en 1000 euro. Even afhankelijk van het model, type en motorvermogen kost een los vliegwiel ongeveer 400 euro.
Een vliegwiel dat los komt of uiteenvalt tijdens het rijden is heel gevaarlijk, aangezien er een grote hoeveelheid energie in zit opgeslagen. Het is een uiterst zwaar onderdeel dat de auto behoorlijk kan doen schudden wanneer het niet goed in balans is of niet naar behoren is gemonteerd.
Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal. Een kort ratelend geluid bij het afzetten van de motor.
Een vliegwiel brengt het vermogen van de motor over op de transmissie, wat invloed kan hebben op het vermogen van je voertuig. Als het vliegwiel van de auto kapot is, kan dit leiden tot verlies van vermogen naar de wielen en zelfs resulteren in een ongeval.
We zien het vaak; het OEM-vliegwiel gaat ongeveer 200.000 Km mee, maar het vervangende exemplaar niet; die haalt misschien 100.000 Km.
Kenmerken DSG vliegwiel problemen
Rammelend geluid met stationair draaiende motor. Trillingen tijdens het accelereren/rijden. Een na-schokje na abrupt gas los laten.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Het vliegwiel zit aan het einde van de krukas gemonteerd. Op het vliegwiel zit de koppeling met daar overheen de versnellingsbak bevestigd. Aan de buitenzijde van het vliegwiel zit de startmotor. Krukasflens: hier komt het vliegwiel tegenaan.
Het vliegwiel is een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn van een voertuig. Hoewel het in elke auto is ingebouwd, kennen slechts weinig bestuurders de plaats ervan.
Een tweemassavliegwiel verhoogt het rijcomfort en vermindert motorgeluiden. Bij een defect gaat het op die twee punten mis, omdat het tweemassavliegwiel dan geen motortrillingen meer dempt. Deze worden dan doorgegeven aan de rest van de auto inclusief de inzittenden.
Dubbelmassavliegwiel controleren: veelvoorkomende symptomen
Als het dubbelmassavliegwiel defect is, wordt dit vaak weerspiegeld in de volgende symptomen: trillend koppelingspedaal. rommelend, ratelend of bonkend geluid wanneer de motor draait. ruw draaiende motor.
Kosten voor het vervangen van een dubbelmassavliegwiel
Dan zijn er de nodige schroeven en natuurlijk de werkuren van de garage. Uitgaande van circa 5-6 uur en een uurtarief van circa 80 euro, bedragen de totale kosten voor het wisselen van de dubbelmassavliegwiel circa 550 à 900 euro.
Bij elke ontbranding 'dempt' het vliegwiel de power, waardoor de motor rustig kan blijven draaien. Een standaard vliegwiel weegt al snel 10-13 kilo. De motor moet dit gewicht op gang brengen vanuit stilstand.
Kenmerk van vliegwielen is dat ze in korte tijd heel veel energie kunnen opslaan of vrijgegeven. Met maximaal 1 megawatt levert het kinetische energieopslagsysteem evenveel vermogen als 300 Tesla Powerwall-thuisaccu's samen. Tegelijkertijd is de capaciteit om energie op te slaan in de zware draaiende schijf beperkt.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen.De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Naarmate het druklager verslijt, nemen de symptomen geleidelijk toe. Het geluid wordt dan luider en luider. Stel reparaties niet uit. Als de slijtage te groot is, kunt u de koppeling niet meer bedienen en kunt u dus niet verder rijden.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur. Dit is wellicht langer dan je verwacht. Een koppeling vervangen is namelijk geen moeilijke klus, maar het is wel tijd- en arbeidsintensief.
Een koppeling die zwaar gaat, kan meerdere oorzaken hebben. Het probleem kan gezocht worden in de koppelingskabel of de bedieningsgaffel van de koppeling maar ook de geleidebus van het druklager kan de oorzaak zijn. Tot slot kan de oorzaak ook nog de drukgroep zelf zijn.
Het afdraaien van een vliegwiel wordt regelmatig toegepast wanneer u sneller op toeren wilt komen. Sneller op toeren komen betekent meer acceleratie en een toegenomen gevoeligheid van het gaspedaal. Dit komt omdat er minder massa in beweging gebracht hoeft te worden.
Vliegwielsystemen slaan kinetische energie op door constant een compacte rotor te laten draaien in een omgeving met lage wrijving. De opgeslagen kinetische energie van een vliegwiel is evenredig met de massa van de rotor, het kwadraat van de straal en het kwadraat van de rotatiesnelheid (RPM).
Heel simpel gezegd: 2 massa vliegwiel zijn als het ware 2 schijven, 1 zit vast aan de kant van je koppeling en de andere aan je motorblok.