U betaalt geen kosten.
Een vervoersvergunning: wanneer is het verplicht? Zodra iemand goederen voor een klant of opdrachtgever tegen betaling vervoert in zijn eigen, gehuurde of geleasede motorvoertuig, moet hij beschikken over een nationale vervoersvergunning.
Het Beroeps Vervoer College biedt de ondernemersopleiding aan, een opleiding waarmee u de transportvergunning kunt aanvragen, waarin u wordt opgeleid voor nationaal en internationaal vervoer van goederen op de weg. Na het behalen van het diploma voldoet u aan de vakbekwaamheidseisen van de NIWO.
De behandelkosten zijn € 235 voor een nieuwe vergunning en € 120 voor een verlenging. Daarnaast betaalt u € 25 per vergunningbewijs. U kunt de behandelkosten direct betalen met iDEAL of later betalen via een bankoverschrijving. De factuur ontvangt u per e-mail.
Ik zou je adviseren om voor je eigen rijder niwo papieren een opleiding voor te volgen. De cursus is behoorlijk pittig. Hoewel er ook schriftelijke/thuis cursussen zijn is het toch beter om een klassikale cursus te volgen.
Eigen vervoer heeft geen inschrijvingsplicht en valt niet onder de Transportwet. Het staat dus een onderneming vrij om in geval van eigen vervoer een ZZP'er in te huren als chauffeur. Om als ZZP koerier te mogen functioneren met een eigen auto zijn er een aantal beperkingen.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend. “In de beleving van de eigen rijder is het financieel resultaat een stuk positiever”, stelt NIWO.
Je accountant, kantoorkosten, vergunningkosten en onvoorziene kosten 15.000 euro per jaar. Dus alles bij elkaar toch 106.000 euro per jaar aan kosten. (let op je loon is nog niet geteld !). Als we het loon erbij tellen komen we op 161.000 euro per jaar aan omzet wat minimaal nodig is.
Mijn tarief als 'externe vervoersmanager' is € 250,- exclusief btw, per maand. Voor dit bedrag breng ik mijn vakbekwaamheid in jouw onderneming met maximaal 2 bestelwagens of vrachtwagens. Heb je 3 of meer voertuigen dan is mijn tarief op aanvraag.
Transportvergunning / Eurovergunning
Wanneer u als beroepsvervoerder over een voertuig beschikt met een laadvermogen van meer dan 500 kilo, dan dient u in ieder geval te beschikken over een transportvergunning, de zogenaamde Eurovergunning. Dit geldt zowel voor binnenlands beroepsvervoer als Europees vervoer.
Wat doet een externe vervoersmanager? Een vervoersmanager geeft permanent leiding aan alle vervoersactiviteiten binnen een onderneming.
De vakbekwaamheid
De vakbekwaamheid wordt aangetoond door het voorleggen van een getuigschrift van vakbekwaamheid dat in België enkel kan bekomen worden door het volgen van een cursus en het slagen voor een bijkomend (schriftelijk en mondeling) examen.
Een niwo vergunning kunt u niet (ver)huren, een vergunning is gebonden aan een bepaalde onderneming en mag niet door derden worden gebruikt.
Je kunt niet zomaar als zelfstandig ondernemer transport starten. Je zult een vergunning nodig hebben als je laadvermogen van je voertuig boven de 500 kilogram is. De vergunning daarvoor kun je aanvragen bij de NIWO.
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Om werk te vinden als eigen rijder zijn er een aantal wegen. Uiteraard is de telefoon of een bezoek aan mogelijk bedrijf waar je voor wilt rijden een optie. Bedenk wel dat een eerste indruk dan erg belangrijk is. 15% van het succes hangt af van de kennis en 85% van de eerste indruk.
Als fulltime chauffeur rijbewijs C verdien je gemiddeld tussen de 2.082 en 2.349 euro bruto per maand. Per jaar is dat 28.795 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 12,79 euro bruto per uur.
Een vrachtwagenchauffeur rijdt gemiddeld voor 28 euro per uur. Een IG'er of thuiszorgmedewerker rekent een tarief van 29 euro per uur. Journalisten doen het gemiddeld voor 65 euro per uur. Een ICT-consultant kost per uur 75 euro.
Het gemiddelde uurtarief van zzp'ers ligt tussen de 45 en 60 euro per uur, exclusief btw. Dit is het gemiddelde van alle zelfstandigen dus van de zzp'ers met lage tarieven en de zelfstandigen die een hoger tarief in rekening brengen.
Schaal C (voor routinematige werkzaamheden, meestal binnen Nederland) begint op 2.119 euro, schaal D (met iets meer vrijheid om routes te bepalen, ook internationaal) op 2.256 euro en schaal E op 2.366 euro. Die laatste schaal is bedoeld voor chemisch transport.