U kunt op een uiterst betaalbare manier ontdekken of u zweefvliegen in het echt net zo spectaculair vind als van op de grond bekeken. Als u gaat zweefvliegen met een lierstart dan bedragen de kosten voor een kennismakingsvlucht 79,95 Euro per persoon.
Is zweefvliegen duur? Zweefvliegen is zeker een betaalbare sport. Je betaalt een jaarlijks een contributie en daar komen geen extra kosten bij per gemaakte vlucht. Ben je 17 jaar, dan bedragen de totale kosten € 592,50 per jaar, All-in!
Een zweefvlucht kost u slechts € 50,00 en de vluchtduur is afhankelijk van de weesomstandigheden. Gemiddeld duurt een vlucht een kleine 10 minuten. De vluchten beginnen om 18:00 uur en gaan door tot zonsondergang.
Clubs hanteren elk hun eigen tarief gebaseerd op hun 'kostenplaatje': onder andere de veldhuur en het bezit van vliegtuigen. Meestal ben je - inclusief lidmaatschap KNVvL - voor zo'n € 1000,- per jaar wel klaar; jongeren vanaf 14 tot ca 21 jaar kunnen rekenen op een paar honderd euro korting.
De werkelijke kosten kunnen afwijken omdat deze onder andere afhankelijk zijn van je progressie. De totale kosten voor je brevet per jaar bedragen dus gemiddeld ongeveer € 2.260.
Kosten van het zelf vliegen
Een goedkoop vliegtuig om je vliegbrevet op te halen kost gemiddeld zo'n €140,- per uur. Een instructeur vraagt gemiddeld €40,- per uur. Afhankelijk van het vliegveld is het landingsgeld hooguit een paar tientjes, let wel: het landen dient veel geoefend te worden.
Je hebt vliegtuigen van 60 jaar oud tot nieuw uit de fabriek, en dan ligt het er ook nog aan wat de uitrusting is die bij een vliegtuig inbegrepen of gewenst is. Daar lopen prijzen uiteen van €6.000,- tot wel €250.000,- dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Hoe lang blijf je in de lucht? Afhankelijk van het weer en thermiek ergens tussen de vijf minuten en meer dan 10 uur. Hoe veel mensen kunnen er mee in een zweefvliegtuig? Zweefvliegtuigen zijn er in twee uitvoeringen: de eenzitter en de tweezitter.
Om zonder instructeur te mogen zweefvliegen, moet u het brevet Glider Pilot License (GPL) hebben. U moet voor het GPL een theorie-examen en een praktijkexamen doen.
Als je geïnteresseerd bent om te leren zweefvliegen, ga dan zeker langs in een club voor een initiatievlucht. Een ervaren instructeur, die achter je zit, zal je laten kennismaken met het zweefvliegen, de instrumenten en de besturing.
Zweefvliegen geldt als een veilige sport. In de tamelijk overzichtelijke zweefvliegwereld, waar velen elkaar kennen, is dit een bekende uitdrukking: 'Het gevaarlijkste van zweefvliegen is de reis naar het vliegveld.
Op een mooie zweefvlieg dag kun je tot bijna tot de onderkant van een thermiekwolk naar boven. De ene dag is dat op 600 meter, de andere dag 1800 meter hoogte. Niet overal mag je even hoog vliegen. Dat komt omdat we te maken hebben luchtruimtegebieden.
Tarieven Cessna huren (zonder lidmaatschap):
Cessna 172 - € 175,00 incl. BTW per uur. Cessna 150 - € 120,00 incl. BTW per uur.
Want zweefvliegtuigen hebben geen motor en dus ook geen brandstof om in de lucht te blijven. Maar ook niet om op te stijgen! Daarom wordt een zweefvliegtuig door een ander vliegtuig de lucht in getrokken aan een touw. In de lucht gaat dat touw los en zweeft het vliegtuig!
Zweefvliegen, zo vrij als een vogel, hoog boven het landschap, een schitterende sport. Steeds weer worden zweefvliegers gegrepen door het spel van langzaam omlaag zweven en daarna weer omhoog cirkelen in opstijgende lucht. Na een poosje vliegen voel je je één met het vliegtuig, één met de stromingen in de lucht.
Je zou denken dat zweefvliegtuigen geen geluid maken. Het is echter gebruikelijk om zweefvliegtuigen met een lier omhoog te trekken. De lier staat op de grond en maakt relatief weinig geluid, maar daarnaast wordt gebruik gemaakt van kleine propellervliegtuigen om de zweefvliegtuigen op hoogte te brengen.
De zweef- vliegwereld is niet moeilijker, maar wel anders. Je zult, voor jouw veiligheid en die van de anderen, zo snel mogelijk moeten wennen aan de regels van de zweefvliegwereld. In dit hoofdstuk wordt beschreven wat je moet weten voor je met zweefvliegen begint.
Zonder brevet mag je 0 meter de lucht in. Met brevet en toestemming voor je vlucht van de luchthaven en/of autoriteiten moet je minimaal 150 meter hoogte (bebouwde kom 300 meter) aanhouden en mag je ook over privégrond vliegen.
Zijn de bergen gevaarlijk? Natuurlijk niet, bergen en dalen zijn er gewoon. Ze vormen pas een risico als wij besluiten er een vlieggebied van te maken en er luchtige activiteiten gaan doen. Hoe hoog dat risico is voor jou als delta- of schermvliegpiloot hangt af van jouw interactie met jouw omgeving.
Een zweefvliegtuig wordt vaak met een externe hulpbron de lucht in geholpen. Bij Aeroclub Nistelrode gebruiken we hiervoor meestal onze ESW-2B elektrische lier. Uit deze lier komt een 1100 meter lange kabel waarmee het vliegtuig de lucht in wordt getrokken tot een hoogte van zo'n 400 meter.
Maar toch is er een belangrijk verschil tussen het soort vliegen. Wanneer een vogel zijn vleugels stilhoudt kan deze blijven zweven. Maar wanneer een vliegtuig stopt met gas geven, dan stort het vliegtuig neer. De piloot van het vliegtuig heeft dus geen keuze en moet altijd gas blijven geven.
Zweefvliegen zijn vliegen. Ze verschillen in allerlei opzichten van wespen en bijen: ze hebben twee vleugels en geen vier, ze missen de wespentaille, ze hebben geen angel en kunnen dus niet steken. Ze lijken soms wel op wespen.
PPL Praktijklessen
Vlieguur prijs, landingsgelden en instructietarief zijn de andere bepalende factoren. Totaal inclusief het eerder genoemde bedrag voor theorie en hulpmiddelen moet je rond de € 10.000,- totaal rekenen, als je je examen kan halen met de wettelijke minimale 45 uur.
Volgens het handboek van onze voorbeeld Cessna 172 kan je met 74% vermogen op een hoogte van 2000 voet ongeveer 207 km/u (112 knopen) vliegen en verbruik je dan 32 liter (8.5 gallon) per uur. Met een 200 liter tank kan je dus ongeveer 6.15 uur vliegen. Met 207 km/u zou dat betekenen dat je 1.294 km kan vliegen.
In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.