Een trouwboekje is niet verplicht. Als u het wilt aanvragen kunt u dat aangeven in de melding voorgenomen huwelijk. Een trouwboekje kost € 38,55.
Een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje kost: € 83,65 voor de normale uitvoering van kunststof (tarief 2022). € 110,45 voor de luxe uitvoering van rundleer (tarief 2022).
U kunt een nieuw trouwboekje aanvragen in de gemeente waar u getrouwd bent. U moet een geldig legitimatiebewijs overleggen. Aan een nieuw trouwboekje zijn kosten verbonden.
In een trouwboekje (of partnerschapsboekje) staan de personalia en huwelijksgegevens van het echtpaar. Ook is er ruimte voor vermelding van kinderen, getuigen, kerkelijke plechtigheden en overlijdensgegevens. Verder bevat het boekje informatie over het doen van geboorteaangifte en overlijdensaangifte.
Het gemiddelde bedrag van €15.000 is gebaseerd op een bruiloft met verschillende locaties, een receptie, een diner en een feest. Sommige bruidsparen geven een veelvoud uit van dit bedrag en anderen trouwen voor minder dan €1.000. Het gaat er niet om hoeveel geld je uitgeeft.
In het traditionele huwelijk is het de bruidsfamilie die betaalt voor de jurk en de accessoires van de bruid, evenals het haar, de make-up, de outfits van kinderen en bruidsmeisjes, de bloemendecoratie en de kosten van het trouwfeest.
Kosten bruiloft 100 gasten
De kosten voor een receptie voor 100 gasten liggen tussen de €5000,- en €10.000 euro. De grootste kostenpost is hierbij natuurlijk ook de locatie en het eten en drinken.
Het is in Nederland niet verplicht om een trouwboekje aan te schaffen. Heb je geen trouwboekje? Vraag dan een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) op bij de gemeente waar de overledene woonde. Laat hierin de namen en geboortedata van de kinderen van de overledene vermelden.
In geval van diefstal, vermissing of beschadiging van het trouwboekje dient de aanvraag voor een duplicaat ingediend te worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand die genoemd trouwboekje heeft afgegeven. Om de geboorte van kinderen en andere vermeldingen (sterfgevallen, enz.)
Maar wat doet u dan wel met het trouwboekje? Navraag bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand leert ons dat het trouwboekje dat u samen kreeg bij het burgerlijk huwelijk, na de scheiding geen administratieve functie meer heeft. U kan dus vrij kiezen of u het trouwboekje behoudt als aandenken of niet.
In de verklaring van huwelijksbevoegdheid staat dat u niet getrouwd bent en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen.
U zoekt in het huwelijksgoederenregister via de website Rechtspraak.nl. De gegevens zijn gratis te bekijken.
Ringen wisselen
U kunt elkaar tijdens de plechtigheid een ring geven. Dit gebeurt meestal direct na de voltrekking. Ook hierover maakt u afspraken met de trouwambtenaar. Hebt u een andere speciale manier in gedachten, dan kunt u dat met de trouwambtenaar bespreken.
Eenvoudig trouwen
U trouwt zonder ceremonie (5-10 minuten). U trouwt in een kleine trouwruimte op de 4e etage van het stadskantoor. Er kunnen maximaal 10 personen naar binnen, dit is inclusief het bruidspaar, de getuigen en een eventuele fotograaf.
Een trouwboekje of partnerschapsboekje heeft geen officiële status. De vermelding van de kinderen in het boekje is vooral ceremonieel. U kunt er officieel niets mee bewijzen.
Wat is ondertrouw precies? Simpel gezegd is in ondertrouw gaan het aangeven van jullie voorgenomen huwelijk bij de gemeente. In Nederland is dit verplicht, zonder ondertrouw kan er dus geen huwelijk plaatsvinden.
Je mag twee keer trouwen met dezelfde persoon.
Nee, je kan niet trouwen zonder getuigen. Je hebt altijd minimaal 2 getuigen nodig om officieel te trouwen. Als je zelf iemand hebt (bijvoorbeeld omdat je op het laatste moment of in het geheim wil trouwen, is het soms mogelijk om de gemeente 2 getuigen te laten verzorgen.
Geld van rekening afhalen na overlijden
Let op: u bent niet automatisch eigenaar van het saldo op de rekening van de overledene. Dus ook geld opnemen na overlijden van de rekeninghouder kan niet zomaar. Als nabestaanden geld van de rekening halen zonder dat dat eerst juridisch geregeld is, is dat strafbaar.
Bij een en/of rekening is het zo dat degene die de rekening heeft gevoed (lees gemakshalve: zijn/haar geld op deze rekening heeft gestort) de eigenaar is van het geld.
De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven.
En dat is maar goed ook, want de gemiddelde bruiloft is niet goedkoop. Per gast ben je, inclusief alle versnaperingen tijdens de receptie, de bruidstaart en het diner, ruim €50,- kwijt. De grootste kostenposten zijn daarnaast het afhuren van een locatie (à €3.000,-) en de huwelijksreis (gemiddeld zo'n €2.500,-).
Onze eerste en gouden tip is om de gastenlijst van je bruiloft kort te houden. Hoe minder gasten je uitnodigt, hoe minder kosten je hebt voor de locaties, het eten en het drinken. Deze kosten zijn namelijk erg afhankelijk van het aantal gasten, waardoor het zomaar een paar honderd euro kan schelen.