In de Benelux is het basistarief voor 1 klasse 244 euro.Voor de tweede klasse betaal je 27 euro en voor elke volgende klasse 81 euro. Dus stel dat je een Benelux merk in 3 klassen wenst in te schrijven dan bedragen de vaste kosten van overheidswege €244 + €27 + €81 = € 352,00.
Een merknaam deponeren doe je bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Als je een merk registreert bij het BBIE is jouw merknaam beschermd. Binnen de Benelux mag dan niemand dezelfde of een vergelijkbare merknaam gebruiken. Dit geldt ook voor je logo.
Als u het merkenrecht voor uw merk wilt hebben, dan moet u uw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit geeft u bescherming in de Benelux (België, Nederland en Luxemburg). Onderneemt u ook buiten de Benelux? U kunt een internationale merkregistratie doen bij BOIP.
Een aanvraag voor een merkregistratie kost € 244 euro voor 10 jaar, voor 1 klasse. Als je een merkregistratie aanvraagt, moet je aangeven voor welke producten of diensten je jouw merk gaat gebruiken. Die producten en diensten zijn ingedeeld in klassen. Het aantal klassen bepaalt de prijs voor jouw merkregistratie.
In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk. Door het ®-teken bij uw (merk)naam of logo te gebruiken laat u zien dat het is geregistreerd.
Absoluut! Het laten registreren van uw merk is niet verplicht, maar zonder een merkregistratie verkrijgt u ook geen merkbescherming. Dat betekent dat wanneer iemand anders zonder uw toestemming uw merk gebruikt, u daartegen niet kunt optreden. Uw merk is immers niet geregistreerd vastgelegd.
De kosten hiervoor bedragen 85 euro voor de Benelux, 260 euro voor de EU en 450 euro wereldwijd per jaar.
Het ® symbool staat voor “registered trademark” en geeft aan dat bijvoorbeeld een bepaald woord of logo, zoals het woordmerk Bird & Bird®, geregistreerd is als merk. Indien het ® symbool in Nederland gebruikt wordt, houdt het in dat het merk in ieder geval in de Benelux of in een (ander) EU-land is geregistreerd.
Check of jouw naam nog vrij is
Je naam mag bijvoorbeeld niet exact omschrijven wat je doet, of een kenmerk van het product beschrijven. Kan het als merk gedeponeerd worden? Dan ook even nagaan of jouw naam (of één die er sterk op lijkt) al bestaat. Dit kan je doen door te zoeken in het BOIP Merkenregister.
Met een merkregistratie kun je stappen ondernemen tegen merkmisbruik door concurrenten. Je kunt bij een merkregistratie het ® teken gebruiken. Dat wekt het vertrouwen! Je kunt jouw merk verkopen of zelfs in licentie geven (denk aan franchise e.d.), want een geregistreerd merk is geld waard.
Wat is een logo? Een logo is de grafische weergave van een merknaam en een manier om een merk te registreren. Dit kan bijvoorbeeld als een woord op een speciale manier is geschreven of omdat een beeldmerk is toegevoegd. Denk hierbij aan het logo van Nike of dat van Starbucks.
Een goede merknaam moet aan drie voorwaarden voldoen: hij moet onderscheidend vermogen hebben, praktisch herkenbaar zijn en associatieve kracht hebben. Als je een sterk merk wil creëren, moet je je onderscheiden van de concurrent. Vaak wordt er echter gekozen voor product- of dienstbeschrijvende namen, zoals Hotelbon.
De Handelsnaamwet beschermt je bedrijfsnaam
Als jij je bedrijfsnaam als eerste gebruikt, mag een ander er niet zomaar mee aan de haal gaan. Het maakt hierbij overigens voor de wet niet uit of je bedrijfsnaam in het Handelsregister staat.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.
Als merk kan bijvoorbeeld worden beschermd: de naam en het logo van Shell, een Coca-Colafles en de kleur blauw van Camping Gaz. Door inschrijving in het merkenregister heeft u het recht anderen te verbieden uw merk te gebruiken.
Een handelsnaam registreren als merk doe je door jouw merknaam te deponeren bij een officiële overheidsinstantie. Deze instantie bepaalt of jouw merk ook daadwerkelijk geregistreerd kan worden. Je kunt in principe zelf een merkdepot doen.
Als u bescherming wilt in meer lidstaten van de EU, kunt u een aanvraag voor een Uniemerk indienen bij EUIPO - dit is de Europese route. Een onlineaanvraag bij EUIPO kost 850 EUR. U hoeft de aanvraag slechts in één taal te doen.
Wat is het verschil tussen het R-teken en het Trademark symbool? Het R-teken mag je alleen gebruiken als je merknaam of logo ook daadwerkelijk geregistreerd is als merk. Het Trademark symbool mag je ook gebruiken om aan te tonen dat je jouw merk gebruikt.
Het copyrightteken moet in de Verenigde Staten verplicht op drukwerk worden aangebracht dat voor 1 maart 1989 tot stand gekomen is om auteursrechtelijke bescherming voor dat werk te verkrijgen. Er is/was een strikt voorschrift over de volgorde van dit teken, het jaartal en de auteurs- of uitgeversnaam.
U kunt uw idee of creatie laten vastleggen in het i-DEPOT. Dat kan ook bij een notaris. Deze legt uw idee vast en maakt een akte op. Daarmee heeft u een officieel bewijsmiddel waarmee u later kunt bewijzen op welke datum u uw idee of creatie al had.
De bescherming van een logo werkt via het merkenrecht. Net als een merknaam kan een beeldmerk worden ingediend in het merkenregister van de Benelux, Europese Unie of andere landen wereldwijd. Daarbij moet ook het logo aan enkele eisen voldoen.
U kunt een nieuw product, merk of technologie beschermen met intellectuele-eigendomsrechten (IE-rechten). Dan mag een ander het niet namaken of gebruiken zonder uw toestemming. Er zijn verschillende IE-rechten, zoals het octrooirecht en auteursrecht. Bekijk welke bescherming het best bij uw vinding past.
Als merkinbreuk is gepleegd, dan wil je dat de partij die dat doet stopt met onrechtmatig gebruik van jouw merk. Maar er is meer, je kunt ook een schadevergoeding eisen. Op die manier kun je de kosten terugkrijgen. De claim zal dan bestaan uit vergoeding van de schade die is veroorzaakt door de inbreuk op je merkrecht.
Het merkenrecht beschermt de merkhouder tegen gebruik (zonder toestemming) van het merk. Een merk is een teken waarmee een bedrijf zijn producten of dienstverlening onderscheidt van andere producten. Een merk is pas beschermd als dit als zodanig is gedeponeerd.