Als je een Tesla Model 3 koopt en deze wordt in 2021 geleverd dan ben je dus zo netto €82 per maand extra kwijt. In 2021 worden de netto kosten €651 (t.o.v. €569 in 2019).
De Tesla Y heeft ongeveer 15 kWh per 100 gereden kilometers nodig. Per gereden kilometer kost de Tesla dus: 15 / 100 = 0,15 kWh x € 0,40 = € 0,06. Als je 15.000 kilometer per jaar rijdt met de Tesla, gaat het gemiddeld dus om de volgende lasten per maand: € 0.06 x 15.000 = € 900 / 12 = € 75 per maand.
De standaard APR voor een Model 3 Rear-Wheel Drive-lening is 5,34%. Met een aanbetaling van $ 4.500 en een terugbetalingstermijn van zes jaar kost het ongeveer $ 720 per maand om een Model 3 te financieren. Over drie jaar kost het ongeveer $ 30.420 om een Tesla Model 3 te financieren, exclusief mogelijke belastingvoordelen.
Wat ga je vanaf 2025 / 2026 aan wegenbelasting betalen voor een Tesla? Sinds 1 januari 2025 zijn de belastingvoordelen voor elektrische auto's afgebouwd. Eigenaren van een elektrische auto betalen 25% wegenbelasting.
Bijtelling Tesla Model Y berekenen in 2024
De fiscale waarde van een Tesla Model Y Long Range is flink gedaald naar € 50.990,-.
Voorbeeld van een bijtelling berekening:
De berekening is: 22% x € 25.000,- - € 1.200,- = € 4.300,- bruto bijtelling per jaar. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met je inkomstenbelastingtarief. Als dat tarief bijvoorbeeld 36,97% is, betaal je €1.589,71 per jaar aan netto bijtelling.
17% bijtelling over de catalogusprijs tot € 30.000 voor 60 maanden.Voor het restbedrag van de catalogusprijs geldt de standaard-bijtelling van 22%. Eigenaren van een elektrisch voertuig ontvangen 75% korting op de MRB (motorrijtuigenbelasting).
Wegenbelasting 2026: Volledig tarief voor iedereen
Vanaf 2026 betalen elektrische auto's het volledige wegenbelastingtarief, gelijk aan voertuigen met een verbrandingsmotor.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Tesla, bijvoorbeeld, garandeert zijn batterijen 8 jaar of tussen 160.000 en 240.000 km, afhankelijk van het model. Tesla, het merk van Elon Musk, blijft streven naar uitmuntendheid op de markt voor elektrische voertuigen door zijn prestaties voortdurend te verbeteren.
De prijs van de Tesla Model 3 uit 2024 begint bij $ 40.630 en loopt op tot $ 54.630, afhankelijk van de uitvoering en opties. Achterwielaandrijving en een enkele elektromotor zijn standaard, maar een dual-motor all-wheel drive setup is beschikbaar.
Volgens het Nibud liggen de gemiddelde kosten van een eigen auto tussen de € 340 en € 675,50 per maand. Hieronder vallen de vaste kosten en de variabele kosten.
Benieuwd wat zo'n Tesla autoverzekering kost, om het te vergelijken met wat je gewend bent voor bijvoorbeeld andere auto's? Je moet minimaal rekening houden met zo'n €1.200 aan premie per jaar, voor een WA Allrisk autoverzekering, bij een cataloguswaarde tot €100.000.
Waarom is een Tesla moeilijk te verzekeren ? Het gemiddelde bedrag dat verzekeraars in 2018 na een autoschade uitkeerden was € 1.316. Datzelfde jaar kostte een reparatie aan een Tesla Model S gemiddeld zo'n € 2.100 en was je voor een Model X al gauw € 3.100 kwijt. Daardoor kost het meer geld om een Tesla te verzekeren.
Mogelijke gewichtsreductie voor EV's
Mocht dit voorstel worden aangenomen, dan zou de Tesla Model Y op een gewicht van 1565 kg worden gesteld, wat betekent dat je in 2026 slechts €54,40 aan wegenbelasting zou betalen.
In 2025 kwarttarief wegenbelasting elektrische auto
Maar hoe ziet het er daarna uit? Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 24 voor een volle batterij (€ 0,40 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 8 cent per kilometer.
Vanaf januari 2025 gaat er wat veranderen voor bezitters van elektrische auto's in Nederland. De wegenbelastingkorting voor elektrische auto's van 100% wordt verlaagd naar 75%. Dit betekent dat mensen met elektrische auto's een deel van de motorrijtuigenbelasting (MRB) moeten gaan betalen.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Nederland heeft een subsidieregeling om elektrisch rijden aan te sporen. Wie een elektrische auto koopt, krijgt daarom tot 2950 euro terug van de staat. Daar zit wel een grens aan van maximaal 45.000 euro: wie een duurdere auto kan betalen, heeft geen steuntje in de rug nodig.