Om een specifieke vlucht te volgen is Flightaware.com een prima bestemming. Je kunt eenvoudig het vluchtnummer, route of maatschappij intikken voor het vinden van een vlucht. Hierna verschijnt er een kaart met de route en waar het toestel zich op dat moment begeeft.
Flightradar24 is online te bekijken en gebruiken, maar heeft verder een app voor iOS en Android. De uitgeklede versie van de app is gratis, maar als u extra mogelijkheden wilt, dan moet u de pro-versie aanschaffen. Met Flightradar24 weet u precies wat er zich in de wereld van vliegtuigen afspeelt.
Vliegtuig volgen met de vliegtuig radar is gratis. Met de flightradar op onze website kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week vliegtuigen volgen. Met de vluchtradar kun je vluchten volgen van alle vliegvelden op de wereld.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Je kunt niet alleen via websites jouw vlucht volgen, maar ook via verschillende apps. Zo hebben Flightradar24 en Planefinder ook een app. Met deze apps kun je een specifieke vlucht volgen of opzoeken met jouw camera. Naast Fightradar24 en Planefinder zijn er nog een aantal andere apps.
Om de informatie over een vliegtuig te bekijken, hoef je alleen maar op het desbetreffende symbool op de interactieve kaart van Flightradar24 te klikken. Daarna gaat het informatievenster open, waar je tal van interessante feiten kunt lezen. Zo kun je direct herkennen, tussen welke steden het vliegtuig onderweg is.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat het moment waarop de deuren van het vliegtuig opengaan (mits de passagiers dan ook het toestel mogen verlaten) als aankomsttijd moet worden gerekend.
Sinds kort worden ook vliegtuigen weergegeven die gevolgd worden door satellieten. Dat systeem heet ADS-B. Die vliegtuigen zijn blauw gekleurd. Omdat er 10 minuten vertraging zit bij ADS-B wordt deze techniek alleen gebruikt bij vliegtuigen die niet meer te ontvangen zijn op de aarde.
De radar is wereldwijd en bijna alle vliegtuigen over Nederland, Europa en de wereld zijn live te volgen. Je kunt ook inzoomen op de verschillende vliegvelden van Nederland waardoor je precies kan zien hoe en wanneer een vliegtuig opstijgt (bijvoorbeeld op onze pagina vlucht volgen Schiphol).
Wil je vlak voor vertrek kijken met welk vliegtuig je vliegt? Dan kun je hiervoor het beste de website van de luchthaven waarvan je vertrekt raadplegen. Zo kun je bijvoorbeeld op de website van Schiphol niet alleen het vliegtuigtype maar zelfs de registratie van het vliegtuig terugvinden.
,,De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 passagiersvliegtuigen. Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.'' Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Flightradar – Flightradar militaire en burgerluchtvaart
En in een mum van tijd een vluchtopspoorder worden. De radar toont u civiele, militaire en kleine vliegtuigen (ook zweefvliegtuigen) op een kaart in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en andere landen.
AlbaStar (AP)
Vanwege de coronaviruscrisis zijn er geen promotieaanbiedingen beschikbaar.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Alle vluchten op de wereld hebben een eigen vluchtnummer. Een vluchtnummer is een IATA-code van de luchtvaartmaatschappij gevolgd door een nummer. Dit nummer is altijd terug te vinden op de instapkaart/boarding pass van jouw vlucht.
Deze vliegtuigen leiden wereldwijd militaire oefeningen en operaties in het luchtruim en verzamelen noodzakelijke informatie over de situatie in de lucht en op het water.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.