Laadpaal thuisEen laadpunt op eigen terrein kost al snel zo'n € 2.000. Daarbij maakt het verschil of je naast de meterkast een gat naar buiten boort, of dat de laadpaal aan de andere kant van je perceel moet verrijzen. Wanneer er gegraven moet worden, loopt de teller immers snel op.
Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
Laadpalen met 22 kW hebben een 3 fase aansluiting nodig van 3x 32 ampère. Dit is niet standaard en moet speciaal worden aangelegd. Reken dus op extra kosten. Afhankelijk van de netbeheerder ligt dit rond de €250 à €300.
Een laadpaal kost gemiddeld €800 tot €3100 (all-in prijs, dus inclusief installatie). Voor het laadstation en de installatie zijn er standaardkosten. Verder zijn er optionele kosten die er bij kunnen komen.
Wat kost snelladen? Snelladen is het duurst, omdat deze speciale laadpalen complexer zijn. Je betaalt gemiddeld tussen de € 0,65 tot € 1,05 per kWh. Ook hier lopen de laadtarieven sterk uiteen en dit kan ook verschillen per laadpas.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Subsidie voor thuislaadpalen
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
De kosten voor het onderhouden van een laadpaal betaalt de werkgever zelf als de laadpaal op kantoor geplaatst wordt. Gaat het om een zakelijke laadpaal thuis, dan behoor je als werknemer zelf voor de periodieke onderhoudskosten te betalen.
De verwachte levensduur van een laadpaal is ongeveer 5 tot 10 jaar.
Wil je een snellere laadpaal installeren, dan heb je een 3-fase laadstation nodig. Houd er dan ook rekening mee dat je een 3-fase netaansluiting in je groepenkast moet hebben. Kies je voor een wallbox met een hoger vermogen dan heb je ook een aardlekautomaat nodig met een grotere capaciteit.
Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Verbruik per kilometer
Thuisladen is afhankelijk van de elektriciteitsprijs van jouw aanbieder momenteel (2021) gemiddeld € 0,23 en op kantoor € 0,24.
Zelf een laadpaal installeren is niet verboden, wat betekent dat u ervoor kunt kiezen om deze klus zelf uit te voeren. Hoewel de mogelijkheid bestaat om het zelf te doen, is het niet altijd de beste optie.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Kan ik thuis 3-fasen laden? Sneller kunnen laden, dat wil natuurlijk iedereen wel. Of dat bij jou thuis kan hangt af van twee factoren: de aansluiting in de meterkast en de auto. Zoals gezegd is er bij oudere huizen vaak nog een 1-fase aansluiting aanwezig.
Een laadpaal, die deel uitmaakt van het leasecontract, en geïnstalleerd wordt op het thuisadres van de bestuurder is 100% fiscaal aftrekbaar in de vennootschapsbelasting.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Met een snellader kun je de accu in zo'n 30 minuten opladen tot 80 procent vol. Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Snelladen is duurder dan 'gewoon' publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo'n 69 cent per kWh.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.